Williams experimenteert met KERS

Bij Williams zal men Rubens Barrichello in Hongarije weer over KERS doen beschikken. De renstal hoopt dat KERS het gedrag van de banden positief kan beïnvloeden.
image

Bij Williams zit men eigenlijk al het hele seizoen met vragen. Veel vragen. Williams was de enige renstal die KERS ontwikkelde met behulp van een vliegwiel. Alle overige teams sloegen hun energie op in een loodzware batterij.

Williams kende duidelijk succes aangezien het haar unieke systeem niet veel later al mocht leveren aan het Duitse Porsche. Daar vond men namelijk ook dat de nieuwe GT3 geen loodzware batterij aan boord mocht hebben. Tja, niet moeilijk als je zelfs een radio overbodig gaat vinden.

Williams zelf is ondertussen ook aan haar volgend seizoen begonnen. Nu het seizoen halverwege is kunnen we toch al van dramatische resultaten spreken. En dat dan nog met de ervaring van Rubinho aan de zijde. In Duitsland moest Rubens Barrichello het plots zonder dat bijzondere KERS van Williams stellen. Al gebruikt de renstal nu ook een batterij.

Die overschakeling kwam de renstal zeker niet ten goede. De bedoeling is dat men nu de data van Barrichello aandachtig gaat observeren in Hongarije. Vervolgens zal men de vergelijking maken met de GP van Duitsland. Dat zal uitwijzen of KERS daadwerkelijk een nuttige investering is.

“Onze ingenieurs hebben ondervonden dat de achterzijde van de wagen zich beter gaat gedragen wanneer we het systeem uitschakelen. Tijdens een kwalificatie is KERS een absolute must. Daarover bestaat geen twijfel. We moesten het een race zonder KERS stellen om te achterhalen of er een betere gewichtsverdeling kon worden bekomen. We zijn op zoek naar een combinatie van remkwaliteit en een goed functionerend KERS. De motor kan beide items nog niet voor 100 procent aanspreken”, aldus Sam Michael van Williams.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print