Zien we Red Bull binnenkort met Ferrari-motoren rijden?

Red Bull zou volgens ‘Sport Bild’ de knoop doorgehakt hebben en op het punt staan om de samenwerking met Renault als motorenleverancier stop te zetten. Opmerkelijk genoeg zou Ferrari eventueel de nieuwe motorleverancier van Red Bull worden.

Ferrari als motorenleverancier van Red Bull? Ondenkbaar? Het is niet zo ver gezocht als dat sommigen misschien wel denken. Even teruggaan in de tijd leert ons immers dat Ferrari al eens motorenleverancier van Red Bull was.

Negen jaar geleden, tijdens het F1-seizoen 2006, was Ferrari immers al eens motorenleverancier van het Red Bull F1 team. Red Bull was toen echter nog een bescheiden team in het middenveld van de Formule 1. Daarnaast was Ferrari ook sinds 2007 gedurende zeven jaar de motorleverancier van Toro Rosso, het zusterteam van Red Bull.

Red Bull is het grondig beu dat de resultaten en betrouwbaarheid van Renault blijven tegenvallen. De fabrikant van energiedrankjes dreigde reeds meermaals ermee om de Formule 1 te verlaten en flirtte zelfs met Audi om de Duitsers tot een F1-avontuur te verleiden en motorleverancier te worden. Ook dat avontuur draaide echter op niets uit. Tegelijkertijd is ook Renault zelf aan het bekijken of het nog wel een toekomst in de Formule 1 heeft.

De eerste gesprekken over een mogelijke samenwerking tussen Red Bull en Ferrari zouden reeds tijdens het raceweekend in Canada hebben plaatsgevonden. Niet alleen Red Bull maar ook zusterteam Toro Rosso zou bij een eventuele overeenkomst betrokken worden. Toro Rosso rijdt net als Red Bull momenteel met motoren van Renault.

Red Bull zou per team zo’n 18 miljoen euro aan Ferrari moeten betalen voor het leveren van motoren door Ferrari. Bovendien zou Red Bull eveneens genoegen moeten nemen met een B-specificatie van de motor, die zo’n 20 tot 30 pk minder krachtig zou zijn dan de motor die Ferrari zelf gebruikt, maar daar zou Red Bull geen probleem van maken. Ook Sauber en Manor gebruiken momenteel naar verluidt een minder krachtige motor.

“We zouden met een B-versie van de Ferrari-motor competitiever zijn dan met de A-versie van de Renault-motor,” aldus Helmut Marko.

De Renault-motor zou naar verluidt zo’n 120 pk minder krachtig zijn dan de motor van Mercedes en 80 pk minder krachtig dan de Mercedes-motor. Maar het probleem is zelfs groter. Vorig jaar wist Vettel zich in de Red Bull als derde te kwalificeren met een tijd van 1.15.548. Dit jaar wist Daniil Kvyat zich in de Red Bull zich slechts als achtste te kwalificeren en dit in een tijd van 1.16.079. De competitiviteit van Renault is immers zelfs achteruit gegaan want de krachtbron van Renault was dit jaar in Canada zo’n 20 pk minder krachtig dan vorig jaar.

Daar waar de meeste andere teams en motorleveranciers tegenover vorig jaar duidelijk progressie hebben geboekt, gaan Red Bull en Renault dus achteruit, en dat tot grote frustratie van Red Bull uiteraard, reden hiervoor is simpelweg omdat de betrouwbaarheid van de Renault-motor niet goed is, waardoor het aantal pk’s wordt teruggeschroefd

Hoe dan ook, cruciale weken lijken te zijn aangebroken voor de toekomst van Renault in de Formule 1. Niet alleen denkt het zelf dus na over de eigen rol binnen de Formule 1, indien Red Bull daadwerkelijk de overstap maakt naar Ferrari, dan heeft Renault sowieso helemaal niets meer te zoeken in de koningsklasse van de autosport.

Voorlopig blijft het echter afwachten of het daadwerkelijk tot een huwelijk komt van de stier van Red Bull en het steigerende paard van Ferrari.

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Bestel als eerste jouw exemplaar van de nieuwe F1-game F1 22 !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer