Zo ernstig verbrand was de helm van Romain Grosjean na horrorcrash maar hij redde wel zijn leven

F1-helm Romain Grosjean na horrorcrash in Bahrein
F1-helm Romain Grosjean na horrorcrash in Bahrein

Het feit dat Romain Grosjean vorig jaar zijn horrorcrash tijdens de GP van Bahrein overleefde heeft hij voor een groot deel te danken aan de veiligheidsuitrusting die hij droeg, zoals onder andere zijn helm.

De meest voor de hand liggende reden waar een helm voor dient is uiteraard het hoofd van de rijder beschermen tegen een zware impact bij een crash. Bij de crash van Grosjean moest zijn helm hem ook beschermen tegen het vuur en op dat vlak heeft hij aan alle verwachtingen voldaan, aldus onze landgenoot Stephane Cohen, CEO van Bell Helmets. 

Toen Romain Grosjean na achtentwintig lange seconden uit de vuurzee van zijn Haas F1-bolide kwam leek het erop dat het vizier van zijn helm ondoorzichtig was maar volgens Cohen waren dat slechts de zogenaamde tear-offs die gesmolten waren. Dat staat te lezen op ‘RaceFans.net’

“Wat betreft de brandwerendheid gedroeg alles zich normaal. Het vizier was perfect in orde. Het enige dat smolt waren de tear-offs die aan de buitenzijde van het vizier waren geplakt. Dat maakte het vizier behoorlijk ondoorzichtig, vooral aan de linkerkant van de helm toen het vuur opkwam.”

Cohen laat weten erg trots te zijn over hoe de helm zijn werk heeft gedaan.

“Als je eenmaal stilstaat, is er heel weinig luchtcirculatie van buiten naar de binnenkant van de helm, wat voor ons een heel belangrijk aspect is. Dat is waar Bell met trots kan zeggen dat we niet alleen aan de standaard verwachting voldoen, maar deze zelfs overtreffen.”

“Want bij dit soort ongelukken, als je langer dan vijfentwintig seconden in het vuur blijft, loop je het risico dat je wat hete gassen inademt, dampen die longschade veroorzaken. En dat is niet gebeurd. Er ging niets in de helm. We zijn dus erg blij met de manier waarop de helm in deze onverwachte omstandigheden heeft gepresteerd.”

Een belangrijk gegeven in het hele incident is dat Grosjean steeds bij bewustzijn is gebleven, vertelt Cohen. Dat op zich is een resultaat van verschillende aspecten samen.

“Als gemeenschap – de FIA, de helmfabrikanten en iedereen die bij de veiligheid betrokken is – kunnen we trots zijn dat Romain, ondanks de enorme vertraging, altijd bij bewustzijn is gebleven”, meent Cohen.

“Hij was niet bewusteloos door de impact en hij was in staat om uit de auto te klimmen, zoals iedereen wel weet. Kun je je voorstellen dat hij bewusteloos was geweest? Dan zou het een heel ander resultaat zijn geweest.”

In onderstaande video toont Romain Grosjean hoe zijn helm eruit zag na zijn horrorcrash en wat de invloed van het vuur was.