Voor het eerst sinds een lange tijd kunnen de fans weer smullen van een spannende strijd om de wereldtitel maar in het belang daarvan moet de F1 zo snel mogelijk beslissen waar en hoeveel races er dit jaar nog op de kalender zullen plaatsvinden.
Laten we eerst beginnen met het goede nieuws: de GP van Nederland gaat door. De Nederlandse regering gaf zijn zegen voor een race met 66 procent van de toeschouwers en dat is, naast de organisatoren van race, ook goed nieuws voor Liberty Media. Vanaf het begin was het voor hen vooral belangrijk dat dit jaar de voorziene kalender van drieëntwintig races zou kunnen plaatsvinden.
Met het doorgaan van de GP van Nederland lijkt de ‘triple header’ met Spa-Francorchamps en Monza alvast gevrijwaard. Daarmee is het vraagstuk omtrent de rest van de kalender echter nog niet opgelost want er zijn nog een aantal variabelen die roet in het eten kunnen strooien.
De GP van Turkije is een zorgenkindje, vooral omdat het land op de rode lijst staat van het Verenigd Koninkrijk. De race in Japan is ondertussen geschrapt en daarna komt het Amerikaanse luik van het kampioenschap met De Verenigde Staten, Mexico en Brazilië. Die laatste twee staan ook op de rode lijst van het Verenigd Koninkrijk maar er wordt getwijfeld of het überhaupt wel verstandig is om er te gaan racen als men de coronacijfers er op na slaat.
Een tweede race in de Verenigde Staten op het Circuit Of The Americas, of misschien wel Indianapolis, zou een oplossing kunnen zijn maar als met Turkije, Japan, Mexico en Brazilië misschien vier races wegvallen is dat niet meer dan een pleister op een houten been.
In het Midden-Oosten zijn er gelukkig meer mogelijkheden met Bahrein, Qatar, Abu Dhabi en binnenkort ook Jeddah. Vorige maand kwam ‘RaceFans’ al met het nieuws dat Qatar dit jaar mogelijk zijn debuut zou maken in de F1.
Het is vooral belangrijk voor het wereldkampioenschap dat er zo veel mogelijk races kunnen plaatsvinden. Vorig jaar waren er minder races maar toen domineerde Mercedes als vanouds met de rest van de teams op geruime afstand. Maar dit jaar is het anders, Red Bull komt sterk voor de dag en Max Verstappen legt Lewis Hamilton keer op keer het vuur aan de schenen.
Voor het eerst sinds vijf jaar is er een mogelijkheid dat het kampioenschap in de laatste race beslist zal worden en het zou spijtig zijn als er door het schrappen van een aantal races ongewild een nasmaak van eventuele race fixing zou blijven hangen.
Bij zo’n scenario zou niemand gebaat zijn, noch de fans, noch de toekomstige wereldkampioen. Het is dus belangrijk voor de Formule 1 zelf dat ze kunnen zorgen dat de geplande races kunnen doorgaan en dat er zo snel mogelijkheid duidelijkheid is over het definitief aantal geplande races.