Zomerrapport: Team voor team: Red Bull

Het is zomerpauze. Twaalf races achter de rug en nog negen te gaan. Het ideale moment om even achterom te kijken. Terwijl de teams genieten van de vakantie en zich klaarmaken voor de Grote Prijs van België, blikt F1journaal terug naar het seizoen tot dusver. We analyseren team voor team en blikken vooruit naar wat er nog verwacht kan worden. Red Bull kan na een moeilijke start opnieuw vooraan meestrijden, na een motorupdate van Renault, en staat tweede in het kampioenschap.
a:1:{s:9:”file_name”;s:53:”13661970_1120086454704509_2298646777104788916_o-2.jpg”;}
Red Bull
– Aantal punten: 256 (tweede in constructeurs kampioenschap)
– Daniel Ricciardo: 133 (3de in WK)
– Max Verstappen: 115 (waarvan 13 voor Toro Rosso) (6de in WK)

Het seizoen van Red Bull kunnen we tot dusver opsplitsen in twee delen: het deel vóór en na de GP van Spanje. Het seizoen begon matig voor Red Bull. Daniel Ricciardo werd steeds vierde, behalve in Rusland waar hij uit de top tien viel. Het hoogtepunt van Daniil Kvyat bij Red Bull in 2016 was zijn derde plaats in China. Bij de start van de GP van China was er een dubieus manoeuvre van de Rus, toen hij als ‘een torpedo’ langs Sebastian Vettel reed. Toen kwam hij er nog van af met de woorden ‘dit is racen’. Een race later in zijn thuisland Rusland maakte Kvyat opnieuw geen goede beurt. Bij de start reed hij opnieuw Vettel aan en een bocht verder kegelde hij Vettel van de baan. Red Bull tolereerde dit niet en besloot om de jonge Rus te degraderen naar Toro Rosso. Max Verstappen maakte zo eerder dan verwacht promotie naar Red Bull.

Het moment dat Daniel Ricciardo en Max Verstappen teamgenoten werden, kantelde het moment van Red Bull. Wat niemand durfde dromen, gebeurde: Max Verstappen won de GP van Spanje. Zijn eerste race voor Red Bull en de Nederlander mocht meteen op het podium, meteen op de eerste plaats. Op het circuit van Catalunya, waar het moeilijk inhalen is, wist hij Kimi Räikkönen achter zich te houden.

In Monaco kwam Renault met een update van de krachtbron, maar die was enkel voor Daniel Ricciardo bij Red Bull. De verbetering van de motor was duidelijk merkbaar, want Daniel Ricciardo reed aan de leiding van de race. Een fout van het team bij de pitstop verpestte een tweede feestje op rij voor Red Bull en de Australiër liet duidelijk zijn frustraties merken op het podium. Hij werd voor een tweede keer in twee races in de steek gelaten door zijn team.

Vanaf de GP van Oostenrijk ging het opnieuw beter voor Red Bull, na races in Canada en Azerbeidzjan waar de krachtbron vooral belangrijk is. Het werd duidelijk dat Red Bull zich tussen Mercedes en Ferrari heeft kunnen wringen. Het haalt immers steeds het podium. Het beste resultaat, na de overwinning van Verstappen in Spanje, kwam er tijdens de race voor de zomerpauze. Ricciardo en Verstappen eindigden immers beiden op het podium in Duitsland.

Vanaf de GP van Monaco heeft Red Bull duidelijk een stap voorwaarts gezet. De wagen was reeds in orde, maar miste nog het nodige vermogen om vooraan mee te strijden. Renault deed haar werk goed en zorgde ervoor dat Red Bull nu de strijd kan aangaan met Mercedes. Het wordt uitkijken naar de komende races in België en Italië. Als Red Bull daar goed kan presteren, dan is het duidelijk dat Red Bull opnieuw op het goede pad is. Verder hoopt iedere fan op mooie gevechten met Ferrari, ofwel met Mercedes.