Zorgen de banden voor een thriller van formaat?

De GP van Maleisië heeft alles in zich om een indrukwekkende race te hebben op zondag, en dan spreken we nog niet over de tactische kwalificatie van morgen (zaterdag).
De reglementswijzigingen zoals de verstelbare achtervleugel, ofwel DRS, en de nieuwe banden van Pirelli zorgden nog niet voor het spektakel dat menig F1-fan had verwacht. Vooral het zogenaamde Drag Reduction System faalde nog enigszins op het rechte stuk in Australië.

Het rechte stuk in Maleisië zou echter beter bij DRS moeten passen. Twee trage bochten aan het begin en het einde van het rechte stuk alsook het feit dat het rechte stuk veel langer is dan in Australië, dat moet volstaan voor het nodige spektakel waarop men met de reglementswijziging hoopte.

Ook het weer kan voor het nodige spektakel zorgen want Maleisië staat gekend voor haar grillig weer en plotse regen. En dan spreken we voor alle duidelijkheid niet over een buitje regen zoals we dat hier kennen maar over regen die echt met bakken uit de lucht komt vallen.

En dan hebben we het nog niet gehad over misschien wel het belangrijkste aspect dit weekend: de banden.

Pirelli waarschuwde de teams al dat het misschien wel vier pitstops verwacht tijdens de GP van Maleisië. Het circuit is immers veeleisend voor de banden. Dat zal morgen al te merken zijn tijdens de kwalificatie. De teams zullen tactisch moeten zijn wat hun bandensets betreft. Ook tijdens de race kan dit voor het nodige spektakel gaan zorgen.

“Ik denk dat we meestal drie stops zullen zien. Het zou me verwonderen indien het er vier zijn maar het is mogelijk,” zei Paul Hembery van Pirelli tegenover Autosport.

“Het circuit is veeleisend. Een temperatuur die oploopt tot vijftig graden en een ernstige bandenslijtage. Het betekent alvast dat de prestaties van de banden snel bergaf kunnen gaan.”

Volgens Hembery kan het zijn dat sommige teams er tijdens de kwalificatie zullen voor opteren om een slechtere gridpositie te riskeren om met een constant presterende band de race aan te vatten.

“Het verschil tussen de bandencompounds is 1 à 1,2 seconden, wat goed is. Dat zorgt ervoor dat men zich tijdens de kwalificatie zal moeten afvragen wat men zal doen. Er zal duidelijk een keuze moeten gemaakt worden.”

De banden kunnen dit weekend dus voor het nodige spektakel zorgen …
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}