Is een klantenchassis de oplossing voor de kleine F1-teams?

Steeds meer F1-teams dreigen door financiële problemen eventueel uit de Formule 1 te verdwijnen. Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner kan het introduceren van een zogenaamd ‘klantenchassis’ een oplossing vormen.


Red Bull is geen voorstander van een verdere verlaging van het budgetplafond in de Formule 1, iets wat de kleinere F1-teams steeds nadrukkelijker vragen. Volgens Christian Horner moet de Formule 1 echter wel naar oplossingen voor de F1-teams zoeken.

Een van die oplossingen die Horner voorstelt is het introduceren van het zogenaamde klantenchassis, wat volgens hem tot een ingrijpende kostenbesparing voor de kleine teams kan leiden.

“Indien we de kosten echt willen terugdringen, vooral dan bij de kleinere teams, dan ben ik voorstander om de komende twee jaar een volledig klantenchassis te voorzien,” aldus Horner tegenover ‘The Guardian’.

“De kleinere teams zouden geen zware investeringen in R&D moeten doen. Ze zouden gewoon een raceteam runnen en dat zou hun kosten enorm kunnen doen verminderen.”

Momenteel kan er niet met zo’n klantenchassis gereden worden omdat het reglement het niet toestaat. Volgens Horner moet het dan ook net als vroeger opnieuw mogelijk worden voor de teams om een klantenchassis aan te schaffen.

“Tijden veranderen, de dingen veranderen. Jaren geleden reden sommige teams ook al met een klantenchassis. Je kon toen een chassis van bijvoorbeeld March of Ferrari kopen en gaan racen.”

“We moeten out of the box denken in plaats van wat te liggen ronddraaien en niet vooruit te geraken. Het draait rond het redden van de kleine teams en het verhogen van hun competitiviteit. Logisch gezien zijn er geen argumenten om tegen het idee van een klantenchassis voor de kleine teams te zijn,” besloot Horner.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}