Fernando Alonso: terug van weggeweest


Het wordt nog spannender in de Formule 1. De teams waren al voorzien van veel talent, maar er wordt nog een extra grote naam aan toegevoegd. Vanaf 2021 maakt namelijk Fernando Alonso zijn comeback. Hij gaat het stoeltje van Daniel Ricciardo overnemen bij Renault. Ricciardo vertrekt naar McLaren.

Alonso is een oude bekende van de Formule 1. De Spaanse coureur heeft al een hele Formule 1-carrière achter de rug en gaat nu aan zijn tweede reeks beginnen.

Jongste wereldkampioen
Fernando Alonso Díaz is geboren in 1981 in het Spaanse Oviedo. Sinds 2001 is hij actief in de Formule 1. Zijn eerste wereldtitel voor de Formule 1 haalde hij binnen in 2005 voor Renault en in 2006 deed hij dit nog een keer.

In 2005 werd hij zelfs de jongste wereldkampioen in de Formule 1 ooit, hij was toen 24 jaar. Later werd dit record door Hamilton verbroken in 2008 en Vettel ging daar weer overheen in 2010. Vettel is ook nog steeds de recordhouder op dit vlak.

In 2018 won Alonso de 24 uur van Le Mans, met zijn teamgenoten Kauki Nakajima en Sébastian Buemi. Hetzelfde trio won in 2019 de 24 uur van Le Mans opnieuw en ze werden ook nog in zowel 2018 als in 2019 kampioen in het FIA World Endurance Championship voor Toyota, afgekort het WEC.

Debuut in de Formule 1
Voordat Alonso zijn successen boekte in de grote races, had hij al aardig wat overwinningen behaald in het karten. Zijn talent werd al snel herkend en in 1999 maakte hij de overstap naar de eenzitters. Met maar liefst zes overwinningen als kampioen van Spanje tijdens de Euro Open Movistar van Nissan ligt de weg voor hem open.

Het begint met de internationale Formule 3000 voor het team van Astromega. Op de Hungaroring wordt hij tweede en op Spa-Francorchamps staat hij op de hoogste plek van het podium. Hij sluit het seizoen af als vierde op de eindlijst. Voor het seizoen erop wordt hem een contract aangeboden door Minardi en hier maakt hij zijn debuut op de Grand Prix van Australië in maart 2001.

Hij is dan pas 19 jaar oud. Zijn prestaties zijn niet slecht, ondanks de niet zo competitieve auto’s waar hij in rijdt. Zijn rijstijl blijft weer niet onopgemerkt.

Terug naar Renault
In 2002 wordt hij testcoureur bij Renault om het jaar daarop Jenson Button te vervangen. In maart 2003 wordt hij tijdens de Grand Prix van Maleisië de jongste coureur met een polepositie. Hij eindigt als derde op het podium. Maar daar blijft het niet bij in dat seizoen. In Spanje wordt hij tweede en in Hongarije wint hij zelfs. Een grote naam is geboren.

In 2007 stapt hij over naar McLaren om in het seizoen 2008-2009 weer terug te keren bij Renault. Van 2010 tot 2014 rijdt hij voor Ferrari en van 2015 tot 2018 weer bij McLaren. In totaal behaalt hij 32 overwinningen, staat hij 97 keer op het podium en heeft hij 22 keer de polepositie.

Zijn laatste race
Zijn laatste race verloopt niet zonder opschudding. Hij snijdt nog even de baan af en probeert een punt van Kevin Magnussen af te pakken. Bij de herhaling blijkt dat hij wel drie keer de baan heeft afgesneden, waar je normaal gesproken een zwarte vlag voor krijgt. En iets waar je in het gewone verkeer al snel de autoverzekering voor moet aanspreken.

Maar Alonso kwam ermee weg in zijn laatste race. En nu in 2021 keert Alonso weer terug bij Renault, vastbesloten om voor het einde van zijn carrière nog wat overwinningen binnen te slepen.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}