Red Bull-ontwerper Adrian Newey zegt dat de beperking op testen op het vlak van aerodynamica geen handicap hoeft te betekenen als ze het bij Red Bull op de juiste manier aanpakken.
Het feit dat ze dit jaar wereldkampioen geworden zijn bij de constructeurs betekende sowieso al dat Red Bull in 2023 het minste tijd zou krijgen op vlak van ontwikkeling op aerodynamisch gebied. Daar werd zelfs nog wat tijd afgeknabbeld omdat ze in 2021 het budgetplafond overschreden hadden.
“De vermindering van windtunneltesten betekent dat we dus minder verschillende onderdelen, minder verschillende ideeën kunnen evalueren,”aldus Newey. “Als we echt slim zijn en altijd de juiste dingen kiezen, op het model, dan maakt het natuurlijk niet veel verschil.”
Maar Newey beseft ook wel dat ze bij de concurrentie niet stil zullen zitten:
“Bij Ferrari zullen ze ook niet stilzitten en gaan ze werken aan hun zwakke plekken,” aldus de Red Bull-ontwerper. “Ze hadden wat problemen op het gebied van betrouwbaarheid en aan de pitmuur maar zij zullen ook wel terugslaan.”
“Mercedes startte aan het seizoen met een auto die heel ver van het tempo af zat maar gedurende het seizoen maakten ze stappen en wonnen ze zelfs de voorlaatste race. We weten dus dat zij ook zullen mee strijden, het wordt dus een lastig jaar,” besluit Newey.