Adrian Newey: Bezeten door aerodynamische stroming

Zal de nieuwe RB7 ook dit seizoen om de titel kunnen strijden? Kan Sebastian Vettel zijn eerste wereldtitel omzetten in een tweede? Niet alles ligt in handen van de rijders zelf. Red Bull heeft namelijk enorm veel te danken aan Adrian Newey.
Red Bull-designer Adrian Newey kan je niet in enkele minuten omschrijven. De man kwam niet zonder kennis bij Red Bull aankloppen. Red Bull had Newey nodig, of iemand met diens kwaliteiten.

Op het gebied van aerodynamica hoeft men Newey niet meer op fouten te wijzen. Hij ontwerpt eigen systemen en voorziet die constant van verbeteringen. In 2010 klopte hij aan met de flexibele voorvleugel, de controlerende rijhoogte en een te soepele bodemplaat. Hij zoekt snelheid waar andere teams het vaak voor bekeken houden. Doorzetting is dan ook de onderscheiding met vele andere ingenieurs. En, … zeker niet te vergeten, … hij laat zich niet dooddoen door de tegenstanders.

We blikken even terug op zijn vroegere samenwerking met de renstal Williams. Een wagen kampioen maken kost uiteraard enorm veel geld. Bij Williams is het aspect geld dan weer de boosdoener. Op een bepaalde dag vond men ook het salaris van Newey te hoog en wilde men hem vervangen. Newey stapt niet veel later over naar het Britse McLaren maar eerst sluit hij zijn verleden nog snel op een bijzondere wijze af. Williams zou niet kunnen profiteren van het harde werk dat hij al die tijd afleverde.

Newey ging namelijk al zijn gegevens beveiligen en van coëfficiënten voorzien. Bij Williams kon men op dat ogenblik enkel nog foutieve data van Newey aanspreken. De geniale ingenieur had zich niet laten foppen. Gedurende meerdere maanden probeert men met ontcijferingen te komen. Uiteindelijk geraakte men nooit nog aan de geheime data van Adrian Newey.

Die laatste kende op dat ogenblik al een veel betere samenwerking met McLaren. Samen met McLaren wist Newey nog vier keer de wereldtitel te veroveren in de F1. Dan weten we meteen ook waarom het voormalige Jaguar en McLaren destijds bijna vochten om Newey, via de pers, in huis te halen. Na het bereiken van de doelstellingen is er plaats voor… nieuwe doelstellingen uiteraard. De overstap van Mclaren naar Red Bull werd een feit.

Voor 7,5 miljoen euro liep hij nogmaals over naar het grote Red Bull alwaar hij ook de wagen van Toro Rosso eventjes mocht bijschaven. Vanaf 2010 belette de FIA hem dat. Alle aandacht kon toen naar de RB6. Maar in 2010 kende Newey heel wat vervelende momenten. Hij kreeg bijzonder veel tegenwind en herkende zelfs het unieke van de sport niet meer. Zijn vrijheid werd deels afgenomen. Newey werd beperkt in zijn geniale uitvindingen, keer op keer.

‘Nooit eerder kende ik een onaangenamer seizoen dan 2010. Telkens opnieuw kwamen onze tegenstanders kritiek geven op onze nieuwigheden. De FIA mocht onze wagen altijd keuren en men heeft nooit enig bezwaar gehad. Hopelijk plaats de nieuwe wagen ons opnieuw in een erg sterke positie”, aldus Adrian Newey.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}
image

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print