Wanneer een team zo dominant is als Red Bull op dit moment dan lijkt het alsof het allemaal makkelijk loopt binnenin het team. Red Bull is mede zo dominant door het technische genie dat schuilt in Adrian Newey, maar de ontwerper van de RB20 benadrukt dat het team vooruitgang moet blijven boeken en dit vooral op de minder voor de hand liggende gebieden. Zo heeft Adrian Newey dit jaar opnieuw vriend en vijand verrast door enkele nieuwe zaken te introduceren.
Niemand had verwacht dat Red Bull dit seizoen met een revolutie op haar wagen kwam. Bijna iedereen had verwacht dat men het rustig aan zou doen en weinig wijzigingen zou aanbrengen in een winnende formule.
Newey zegt dat het de minder voor de hand liggende elementen onder de huid van de auto zijn die de grootste bijdrage leveren aan de vliegende start van het team aan het nieuwe seizoen.
“De visuele verandering is eigenlijk veel groter dan de prestatieverandering die je daardoor krijgt”, vertelde Newey deze week aan de ‘F1 Nation-podcast’.
“De zichtbare delen die heel wat aandacht hebben getrokken, daar streven we duidelijk naar aerodynamische winst”, erkende Newey. “De andere, veel subtielere delen die mensen niet hebben opgemerkt, zijn waarschijnlijk verantwoordelijk voor een grotere winst.”
“Wat we hebben geprobeerd te bereiken is een auto die zo goed als mogelijk geschikt is voor alle circuits”, bevestigde Newey. “Vorig jaar waren de circuits waarop we minder voordeel hadden doorgaans de straatcircuits met maximale downforce. We hebben geprobeerd om een ideaal compromis te bereiken met de auto van dit jaar op alle circuits die op de kalender staan.”
“Singapore was vorig jaar ons dieptepunt, dat was een beetje een puinhoop en we hebben tijdens dat weekend gewoonweg ondermaats gepresteerd”, geeft een eerlijke Newey toe. “Als we onze zaken daar beter op orde hadden gehad was een podiumplaats zeker mogelijk.”
“Het is zeker waar als we zeggen dat dit de circuits zijn waar we waarschijnlijk minder voordeel op hebben”, zei hij. “Vandaar hebben we dit jaar meer ingezet op een algemeen prestatievenster dat we op alle circuits kunnen gebruiken en ervoor zal zorgen dat we op elk circuit dit jaar competitief zullen zijn.”
Geschreven door Vincent Bogaerts