Alex Wurz biedt drie oplossingen om inhaalproblemen in Monaco op te lossen

Alex Wurz - X
Alex Wurz - X

Alex Wurz, de voorzitter van de “Grand Prix Drivers’ Association”, heeft een aantal voorstellen om het inhalen in Monaco te stimuleren.

De inhaalproblemen in het prinsdom zijn niet nieuw en dat heeft alles te maken met het feit dat het historische stratencircuit uitermate smal is. De Formule 1 probeerde afgelopen weekend om het spektakel te verhogen door iedereen te verplichten om twee pitstops te maken, maar dat experiment bleek allesbehalve geslaagd.

De meest efficiënte manier om inhaalmogelijkheden te creëren is het aanpassen van de layout van het circuit. Het spreekt echter voor zich dat de mogelijkheden op dat vlak beperkt zijn door de ligging van het circuit.

Alex Wurz heeft een aantal voorstellen op tafel gelegd en de eerste mogelijke aanpassing zou kunnen zijn om de legendarische Loews-haarspeldbocht aan te passen. Volgens Wurz zou het inhalen bevorderd kunnen worden als bij het aansnijden de binnenkant van de bocht een tweetal meter breder kan gemaakt worden. 

“Het betekent dat coureurs die naar beneden komen gemakkelijker een ‘divebomb’ kunnen maken,” aldus Wurz. “Het betekent dat de koploper meer moet verdedigen, dus hij zal langzamer zijn.”

Bij het uitkomen van de bocht zullen er ook aanpassingen nodig zijn aan de buitenkant zodat er meer ruimte is voor een gevecht.

“De haarspeldbocht is erg krap, dus we moeten ook het spoor bij de uitgang vergroten, de kerb verwijderen en asfalt hebben tot aan deze fysieke muur, zodat we de draaicirkel hebben”, voegde Wurz eraan toe.

“De echte ideale racelijn zal niet veranderen. Het karakter van de bocht verandert niet.

“Het leidt alleen maar tot iets meer verdedigen. Daarom zal deze bocht de aanzet geven tot het inhalen in de nieuwe chicane.”

De aanpassingen aan de haarspeldbocht zullen zich ook lenen voor aanpassingen aan ‘Nouvelle Chicane’ bij het uitkomen van de tunnel, momenteel de plaats bij uitstek voor iemand die iets wil proberen. 

Wurz stelt voor om het rechte stuk tachtig à negentig meter langer te maken om vervolgens een bocht van negentig graden te creëren.

“Ik ben er erg van overtuigd, vanuit mijn eigen ervaring kijkend naar de races en pratend met mijn collega-coureurs, dat het verplaatsen van de chicane later, wat fysiek gezien met de beperkingen die elke stad heeft, mogelijk moet zijn,” zei hij.

“Dat betekent dat het verdedigen van deze bocht, wat vrij eenvoudig is om te doen, met de knik en de hobbels moeilijker wordt.”   

Hij haalt ook het belang aan van ‘Tabac’, zijn favoriete bocht van het circuit. Hij benadrukt dat zijn voorstel er voor zorgt dat die bocht niet volgas zal kunnen genomen worden en nog steeds een uitdagende bocht blijft voor de rijders.

Ten slotte stelt Wurz een aanpassing voor aan ‘Rascasse.’ Het zou de apex van de bocht een twee- tot drietal meter naar buiten verschuiven door er een scherpere bocht van te maken zodat er twee auto’s naast elkaar door kunnen.

“Wanneer deze apex verder naar buiten komt, zal de inrijlijn zeker veranderen.

“Je opent de bocht veel meer voor een divebomb en dat betekent dat elke voorligger moet verdedigen of moet accepteren dat hij de deur open laat.”

“Als je verdedigt, kom je veel langzamer naar buiten, dus je creëert een trein achter je en de druk op alle coureurs neemt gewoon toe.”

“Dit is een klein trucje, vrij eenvoudig te realiseren, maar het zou in ieder geval moeten leiden tot meer gevechten, meer intense druk en misschien inhaalacties.”