Aston Martin-teambaas: “Verhuis naar nieuwe fabriek mag geen excuus zijn voor dip halfweg het seizoen”

Aston Martin F1 team
Aston Martin F1 team

Aston Martin-teambaas Mike Krack vertelt dat de verhuis naar de nieuwe fabriek vorig jaar geen excuus mag zijn voor de mindere resultaten die zijn team liet optekenen halfweg het seizoen.

 Sinds Lawrence Stroll de plak zwaait bij ‘Team Silverstone’ hebben ze financieel wat meer ademruimte en dat resulteerde vorig jaar in de verhuis naar een gloednieuwe fabriek. Ook op sportief vlak ging het Aston Martin in 2023 voor de wind met in de eerste acht races maar liefst zes podiumplaatsen voor Fernando Alonso.

In vergelijking met andere teams als Mercedes, McLaren en Ferrari had Aston Martin op gebied van ontwikkeling de boot gemist en holden ze na een sterke start soms achter de feiten aan. Krack wist wel dat zo’n scenario waarschijnlijk was, maar hij had niet verwacht dat het al zo snel het geval zou zijn.

“Aan het begin van het seizoen, toen we goede resultaten behaalden, heb ik altijd mijn vinger opgestoken en gezegd: ‘We gaan nog moeilijkere tijden beleven,” aldus Krack tegenover ‘Motorsport.’ “En die zijn er dan ook, jammer genoeg, sneller dan verwacht gekomen.”

Hoewel de verhuis naar de nieuwe fabriek gedurende het seizoen afgehandeld werd, wil de Luxemburger dat niet als excuus inroepen voor de mindere resultaten.

“Ik ben niet de soort persoon die naar excuses zoekt. We wisten op voorhand dat we zouden verhuizen. We wisten op voorhand dat we zouden uitbreiden. We wisten op voorhand dat we nog zouden groeien. Dus als je dat op voorhand weet kan je daar op anticiperen en zou je het niet als excuus moeten gebruiken, dat is te gemakkelijk.”

“Toen we aan het seizoen begonnen, hadden we er vertrouwen in dat we een goede stap voorwaarts gezet hadden. We waren verrast dat de anderen het moeilijk hadden.”

“Maar toen begonnen de concurrenten te verbeteren en daar slaagden wij niet in. We hebben ook onze upgrades gehad maar we slaagden er niet in om dezelfde stappen te zetten zoals de concurrentie. Dat resulteerde in het feit dat anderen in slaagden om er tussenin te glippen.”

“Dus het gat met de snelste auto, die we als maatstaf gebruiken, is gedurende het seizoen niet veranderd. Maar nu zitten er drie, vier teams tussen, terwijl dat bij het begin van het seizoen niet het geval was, begrijp je?”

“Het komt er dus eigenlijk op neer: ‘Wat heeft de concurrentie gedaan, en wat hebben wij niet genoeg gedaan?’ Maar te veel hooi op onze vork maakt niet uit.”

Voor 2024 tempert Krack de verwachtingen omdat dat volgens hem het project van Aston Martin niet zal maken of kraken, er moet meer op lange termijn gekeken worden.

“We moeten eerlijk gezegd een beetje uitzoomen, over een periode van drie of vier jaar in plaats van race na race of seizoen na seizoen”, beweerde hij.

“Als we in 2024 niet hoger eindigen dan in 2023 dan zullen mensen dat als een mislukking zien. Ik denk dat je het iets meer moet differentiëren, maar de aard van de business is kampioenschapspositie.”