“Bianchi-protocollen hebben geleid tot de trage reactie bij brandende F1-bolide van Carlos Sainz”

F1- Twitter
F1- Twitter

Het veiligheidsteam van de GP van Oostenrijk gaat in het verweer na de kritiek die het moest slikken over de aanpak bij de brandende Ferrari van Carlos Sainz.

Nadat de krachtbron van Carlos Sainz hem op spectaculaire wijze in de steek liet parkeerde de onfortuinlijke Spanjaard zijn Ferrari in de uitloopstrook van bocht vier. Terwijl hij zichzelf wilde bevrijden uit de cockpit rolde zijn bolide achteruit en was er maar een enkele marshal aanwezig die eerst moest voorkomen dat de Ferrari van Sainz zou wegrollen alvorens hij een brandblusser kon gaan zoeken. 

Sainz was na de crash kritisch over de reactietijd van de marshals maar het veiligheidsteam van de GP van Oostenrijk komt nu met een verklaring naar buiten waarin het de marshals verdedigt.

“Na het verschrikkelijke ongeval van Jules Bianchi in 2014 zijn de regels van de FIA met betrekking tot bergingen en interventies op de baan drastisch aangescherpt,” luidt de verklaring.

“Ingrijpen is alleen toegestaan na instructies van de wedstrijdleiding. Enerzijds verhoogt dit natuurlijk de veiligheid van de rijders en marshals maar anderzijds heeft het als nadeel dat interventies iets langer duren.”

In de verklaring wordt ook nog gewag gemaakt van onvoorziene omstandigheden en dat een brandblusser niet voldoende zou geweest zijn om het vuur te doven.

“De plaats waar Sainz de Ferrari parkeerde was niet zichtbaar vanaf de tribune van de marshals. Ze kregen via de radio instructies om met brandblussers naar de auto te gaan, en toen ze de situatie zagen namen ze de beslissing om de brandweerauto (S-auto) in te schakelen.”

“Deze beslissing moest binnen enkele seconden worden genomen en was, achteraf gezien, absoluut correct. Als je het ongeluk van Grosjean herinnert, in zo’n situatie zijn handbrandblussers absoluut niet voldoende. Daarom werd de brandblusser uitgezet en de auto achtergelaten, wat leidde tot het ongelukkige beeld op TV van de marshal die ‘wegliep’”

Sainz werd ook aangemaand om zijn bolide te verlaten toen de vlammen zich naar de voorkant van de bolide begaven.

Toen hij zich aanvankelijk uit de cockpit probeerde te bevrijden rolde de auto terug de heuvel af in de richting van de racebaan, iets wat volgens marshals ook een verzachtende omstandigheid was.

“Een ander probleem was dat Sainz, begrijpelijkerwijs, nerveus werd in de auto en te vroeg van de remmen ging.

“De wig moest onder de rollende auto worden geduwd, wat het geheel natuurlijk uiterst moeilijk maakte. Door de weerstand van de wig stuurde het voertuig echter naar binnen en kwam bij de vangrail tot stilstand.

“Daarna kon de brand met een paar duwtjes van de blusser worden geblust.”

Bekijk hieronder de beelden waarbij aan het einde een marshal lijkt weg te lopen na het neerzetten van de brandblusser: