Voormalig F1-piloot Anthony Davidson heeft veel respect voor de rijders die bij Red Bull Racing het tweede racezitje naast Max Verstappen invullen en daar hun kans wagen.
Liam Lawson en Yuki Tsunoda, het zijn twee rijders die dit seizoen probeerden om bij Red Bull Racing naast Max Verstappen te presteren maar zichzelf figuurlijk in de voet lijken te hebben geschoten. Lawson werd omwille van tegenvallende prestaties na amper twee raceweekends vervangen door Tsunoda maar ook de Japanner presteert duidelijk ondermaats.
En daarmee lijkt andermaal bewezen dat het tweede racezitje bij Red Bull Racing eerder carrières kraakt in de plaats van maakt. Voormalig F1-piloot en Sky Sports-analist Anthony Davidson heeft dan ook erg veel respect voor rijders die het toch proberen bij Red Bull.
“Liam heeft bij Red Bull een behoorlijke tik gekregen begin dit seizoen, toen hij al na twee races werd vervangen. Dat tweede stoeltje heeft daar al veel coureurs de kop gekost, Liam dus ook,” vertelt Davidson tegenover ‘Formule1-magazine’. “Het is moedig daar naartoe te gaan waar eigenlijk geen andere coureur durft te gaan. Want je wordt eerst opgegeten en dan uitgespuugd door Max Verstappen. Dat gebeurt er met iedereen, Max kan je loopbaan beëindigen.”
“Dat is met Liam niet gebeurd, hij zit nu in het herstelproces. Het gevecht met zijn teamgenoot Isack Hadjar wordt gelijkwaardig, denk ik. Toen hij in het begin terugkeerde bij Red Bulls B-team was hij een schaduw van zichzelf. Maar het is goed om te zien dat de snelheid en het vertrouwen bij hem weer terugkeren.”
Bij Yuki Tsunoda moet er dan weer duidelijk aan het vertrouwen gewerkt worden en het valt maar af te wachten of de Japanner het einde van het seizoen haalt, laat staan dat Tsunoda volgend jaar nog in de Red Bull F1-bolide zit.
“Yuki zit nu in de cyclus waar Liam maanden geleden bij Red Bull in zat. Het wordt interessant om te zien of Mekies letterlijk een arm om Yuki kan slaan om hem de coureur te laten zijn die hij kan zijn,” aldus Davidson. “Want Yuki is absoluut geen slechte coureur. Maar het is duidelijk dat Red Bulls auto heel moeilijk te besturen is. Max kan om problemen heen rijden, dat klopt. Niet om alle problemen, wel de meeste.”
“Hij haalt prestaties uit de auto die anderen er niet kunnen uithalen. Hij rijdt altijd op de limiet, maar er niet overheen. Andere coureurs kunnen dat niet: die gaan er juist overheen of blijven net onder de limiet. En de auto vindt het niet leuk als er zo mee gereden wordt. Dat is de vaardigheid die Max heeft.”
“Het zou interessant zijn om te kijken wat er gebeurt als Max in de Racing Bull teamgenoot van Yuki zou zijn? Misschien is het verschil dan een stuk kleiner: we weten het gewoon niet. Maar in deze auto die zo gevoelig is, lijkt het alsof Liam en Yuki ten opzichte van Max tweederangs coureurs zijn. Terwijl ze dat niet zijn. Maar in een eerlijke analyse en vergelijking is dat wel de realiteit waarin ze zich bevinden.”