Krijgen we binnenkort al een nieuwe brandstofsensor in de Formule 1? De kans zit er alvast dik in …
Begin dit seizoen ontstond er heel wat commotie over de brandstofsensoren. Reeds voor aanvang van het seizoen waren er naar verluidt al talrijke opmerkingen en klachten over de brandstofsensor die de teams sinds dit seizoen verplicht moeten gebruiken.
Het dramatisch hoogtepunt werd bereikt vlak na afloop van de GP van Australië, toen Daniel Ricciardo werd gediskwalificeerd. Vooral Red Bull richtte haar pijlen op Gill, de fabrikant van de huidige brandstofsensoren. Gill ging echter in de tegenaanval en het kreeg daarbij ook de steun van de FIA (Lees: Producent brandstofsensoren krijgt steun van de FIA). Maar de kans bestaat nu toch dat Gill aan de kant zal worden geschoven als leverancier van de brandstofsensoren.
Volgens berichten in het magazine ‘Racecar Engineering’ zou een nieuwe brandstofsensor ontwikkeld worden door een bedrijf genaamd Sentronics, dat de steun krijgt van Hyspeed. Hyspeed werkte aanvankelijk ook samen met Gill, de producent van de huidige brandstofsensor.
De samenwerking tussen Gill en Hyspeed stoptte echter eind vorig jaar, waardoor Hyspeed nu vrij is om samen te werken met andere partijen.
“We blijven er van overtuigd dat het ultrasoon meten van de ‘fuel flow’ aan boord van een racebolide de beste manier van meten is,” aldus Neville Meech, die voordien voor Gill werkte.
Volgens Neville Meech is de ‘Flowsonic’, zoals de brandstofsensor van Sentronics heet, “een compacte en robuuste sensor die uit een minimum aantal onderdelen bestaat”, waardoor hij ook nauwkeurig zou zijn.
De sensor zou ook maar zo’n 250 gram wegen, slechts de helft van het maximumgewicht dat de FIA voorschrijft.
Voorlopig blijft het echter afwachten of de FIA de sensor ook daadwerkelijk zal laten gebruiken en of dit nog dit seizoen het geval zal zijn.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}