Binnenkort nog één soort regenband in de F1?

Het raceweekend in Spa-Francorchamps ziet er regenachtig uit. De teams zullen dus opnieuw belangrijke strategische keuzes moeten maken. Één daarvan is de juiste bandencompound kiezen en soms is dat op een natte baan een extra moeilijke keuze.

Momenteel zijn er immers twee regenbanden, de intermediate en de band voor hevige regen. Met intermediates op een zeer natte baan rijden, of tijdens hevige regen, is geen goed idee en leidt uiteindelijk tot trage tijden en vaak ook crashes. Omgekeerd is het dan weer zo dat met de banden voor hevige regen op een opdrogend circuit rijden ook niet goed is omdat die banden te snel verslijten.

Dat heeft Bridgestone met de komst van de slicks van volgend jaar aan het denken gezet. In de GP2 is er momenteel immers maar één type regenband en dat wil de Japanse bandenfabrikant nu ook bewerkstelligen voor de Formule 1. Bridgestone werkt immers aan een regenband die geschikt is voor alle natte weersomstandigheden.

"We hebben veel geleerd van onze ontwikkeling van regenbanden voor de Formule 1 en de regenband van uit de GP2 is een interessant uitgangspunt om een nieuwe band te ontwikkelen," aldus Hirohide Hamashima.

De teams zullen de nieuwe regenband alvast kunnen testen tijdens de eerst volgende F1-test die onder natte omstandigheden wordt verreden. Vervolgens kunnen de teams dan hun bevindingen en opmerkingen aan Bridgestone doorgeven zodat de bandenfabrikant de ontwikkeling eventueel kan bijsturen.