Binnenkort twee verplichte pitstops in de Formule 1?

De kans is groot dat iedere rijder tijdens het seizoen 2014 twee verplichte pitstops zal moeten maken. Het is een idee dat reeds langer leeft maar volgens Motorsport-total nu erg concreet wordt.
image
Voor het seizoen 2014 staan heel wat belangrijke reglementswijzigingen op het programma. De belangrijkste wijziging is uiteraard de V6-turbomotor maar daarnaast krijgen de teams ook nog heel wat andere wijzigingen voorgeschoteld. Omwille daarvan en de hevige kritiek die Pirelli dit seizoen kreeg besloot de Italiaanse bandenleverancier om voor 2014 hardere banden te voorzien.

Maar ook dat is volgens de teams weer niet goed want ondanks het feit dat ze gans de eerste seizoenshelft van 2013 om hardere banden vraagden zijn ze nu bang dat er tijdens heel wat races in 2014 slechts één pitstop gemaakt zal worden. Ze vrezen daardoor eerder flauwe of zelfs saaie races zoals in Austin dit seizoen (Lees: F1-teams vrezen saaie races in 2014). Toen maakten de meeste wagens maar één pitstop waardoor de strategische mogelijkheden erg beperkt waren en er dus ook weinig spektakel was.

Blijkbaar worden de plannen voor het verplichten van twee pitstops concreter. Momenteel is het eigenlijk al zo dat er één verplichte pitstop gemaakt moet worden. Tijdens een droge race moeten de rijders immers op beide soorten bandencompounds rijden.

Daar zou vanaf 2014 dan eventueel verandering in komen. De rijders zouden nog steeds verplicht worden om op de ‘prime’ en de ‘option’-banden te rijden maar er zou een percentage vastgelegd worden waarmee bepaald wordt hoe lang ze maximaal met een setje banden mogen rijden. Zo zou je maximaal 50 procent van de race-afstand mogen afleggen op de ‘prime’, de hardere van beide bandencompounds. Op een bandensetje van de ‘option’-banden zou je dan weer slechts 30 procent procent van de race-afstand mogen afleggen.

Daardoor kom je met twee setjes banden aan maximaal 80 procent van de race-afstand, wat feitelijk resulteert in twee verplichte pitstops tijdens een race. De Formule 1 bereikt daarmee meteen twee doelstellingen. De achterbanden zullen door de V6-turbomotoren immers zwaarder belast worden en dan is dat probleem meteen opgelost, net als het eventuele veiligheidsprobleem dat dan van de baan zou zijn.

Pirelli zou tot slot ook meer testmogelijkheden moeten krijgen tijdens het seizoen 2014.

Dit alles zou in de loop van december verder geconcretiseerd worden en in een reglement gegoten moeten zijn. De teams en rijders zouden dus snel meer duidelijkheid moeten krijgen.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}