Boete voor organisatoren GP van België na actie Greenpeace?

Zondag werd de GP van België verstoord door een actie van Greenpeace. Mogelijk krijgt die actie nog een staartje voor de organisatoren van de GP van België.
image
Het begon al voor de start van de race met twee actievoerders van Greenpeace die met parapentes boven het circuit vlogen. Uiteindelijke werden ze weggedreven door een politiehelikopter maar daarmee was de actie nog niet gedaan.

Eveneens voor de start van de race ontvouwden actievoerders die bovenaan de hoofdtribune aan start-finish zaten een spandoek met daarop de boodschap “Arctic oil? Shell No!”. Daarmee wenste Greenpeace actie te voeren tegen de plannen van Shell om in de noordpool naar olie te boren. De actie was voor alle duidelijkheid niet tegen de Formule 1 zelf gericht.

Ook tijdens de podiumceremonie was er commotie want Greenpeace toonde twee banners die vanop afstand geopend werden en er was een actievoerder die boven het podium ging hangen en een spandoek vasthield. Opmerkelijk is vooral dat Greenpeace voor de actievoerders die boven het podium hun actie voerden zogenaamde Paddock Club-tickets kocht. Het kostte Greenpeace dus een paar duizend euro om de actievoerders tot daar te krijgen.

Greenpeace plaatste ook een video van haar actie tijdens de podiumceremonie online via ondermeer youtube. De FOM heeft de video ondertussen uiteraard offline laten halen, al duikt de video ondertussen via allerlei andere kanalen terug op.

Bij de toeschouwers van de GP van België kon de actie van Greenpeace alvast op weinig begrip rekenen. De actievoerders werden uitgefloten en onthaald op boegeroep. Meer zelfs, aan Eau Rouge, waar Greenpeace een spandoek boven het logo van Shell trachtte te ontvouwen werden ze zelfs tegengewerkt door de toeschouwers, die het spandoek naar beneden trokken. Waarna er voor de actievoerders van Greenpeace niets anders op zat dan daar te blijven hangen en kleine banners in de hand te houden. Het zegt veel dat de toeschouwers hoofdzakelijk de kant van Shell kozen.

Ook op internet en sociale media werd de actie vooral negatief in de kijker geplaatst. Heel wat mensen hadden kritiek op de manier van actievoeren, het geld dat Greenpeace investeerde voor VIP-tickets, en het feit dat ze ondanks alles er op tv weinig van te merken was.

De belangrijkste vraag die we ons echter moeten stellen is of er een probleem met de veiligheid was op het circuit. Probeer als F1-fan maar eens ergens te komen waar je volgens de organisatie niet mag komen of waar je eventueel een bedreiging zou kunnen vormen. Het zal je niet lukken, of je wordt na amper vijf minuten al weggestuurd.

Hoe is het mogelijk dat actievoerders van Greenpeace dergelijke actie succesvol hebben kunnen opzetten? Hoe kan het dat de twee op afstand uitschuifbare banners aan het podium niet ontdekt werden tijdens één of andere inspectie?

In het verleden was er wel ondermeer de dreiging van actievoerders in landen zoals Bahrein, maar verder dan protesten in de straten en in de achtergrond een rookpluim op tv-beelden kwamen die niet. De laatste politieke getinte protestactie tijdens een F1-race dateert trouwens al van heel wat jaren geleden. Maar de discussie draait momenteel dan ook meer over het veiligheidsprobleem dat er was en de mogelijke gevolgen daarvan.

“Het is iets om je zorgen over te maken,” aldus Helmut Marko van Red Bull tegenover ‘Bild’. “Stel je voor dat het een organisatie was die iets anders wou doen dan banners tonen. Stel dat ze bommen wensten te plaatsen.”

Bernie Ecclestone zal overduidelijk ‘not amused’ geweest zijn, net als hoofdsponsor Shell. Het is echter maar de vraag of de actie van Greenpeace gevolgen zal hebben voor de organisatoren van de GP van België.

Volgens het Duitse Bild riskeren de organisatoren een boete te krijgen van de FIA. Al is het bij de FIA de voorbije dagen wel erg stil geweest met betrekking tot de actie van Greenpeace. De kans lijkt ons dan ook groot dat er gewoon gezwegen wordt over het incident om zo de actie van Greenpeace niet nog meer onder de aandacht te brengen. Een berisping en verstrengde veiligheidsprocedures, die zullen er ongetwijfeld wel volgen …
image
image
image
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}