BREAKING NEWS: ‘Veiligheidsprobleem’ met Pirelli-banden in Qatar: ‘Sprint Shootout’ wordt uitgesteld

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Na onderzoek van bandenleverancier Pirelli van de reeds gebruikte banden op vrijdag in Qatar is een mogelijk veiligheidsprobleem ontdekt. Daardoor worden er tijdens het raceweekend in Qatar ingrijpende maatregelen genomen.

Zoals gebruikelijk tijdens ieder raceweekend voerde Pirelli verschillende tests en onderzoeken uit op banden die door de teams en rijders op vrijdag gebruikt werden. Op heel wat van de onderzochte banden is een probleem vastgesteld waarbij de zijkant van de constructie van de band deels is losgekomen.

In een statement van de FIA luidt het dat banden die tijdens de oefensessie op vrijdag voor zo’n twintig ronden of meer gebruikt werden meer schade vertoonden dan andere banden. De FIA waarschuwt daarom dat indien de banden voor opmerkelijk meer dan twintig ronden gebruikt worden, dat er dan mogelijk drukverlies kan plaatsvinden alsook verdere schade aan de band en bij gevolg ook mogelijk ook een klapband kan optreden.

De zogenaamde ‘piramide-kerbstones’ die op het Losail International Circuit liggen zouden de oorzaak van deze beschadigingen zijn. Omwille daarvan worden de baanlimieten in bochten 12 en 13 aangepast worden. Aangezien dit voor de rijders een belangrijke wijziging is zal de start van de ‘Sprint Shootout’, de kwalificatie voor de sprintrace, uitgesteld worden naar 15u20 Belgische tijd. Om 15 uur zal er een korte extra oefensessie van tien minuten plaatsvinden zodat de rijders zich kunnen aanpassen aan de nieuwe baanlimieten.

De sprintrace zal zoals gepland doorgaan. Naar aanleiding van de bevindingen tijdens de sprintrace zal er vervolgens eventueel beslist worden dat er tijdens de race op zondag maximaal 20 ronden, ofwel 22 ronden rekening houdende met de ronde in en uit de pitlane, op een setje banden mag gereden worden. In de praktijk zou het er dan op neerkomen dat er tijdens de race minstens twee pitstops met bandenwissels moeten plaatsvinden.

De problemen zijn pijnlijk voor bandenleverancier Pirelli omdat er eerder dit seizoen al banden met een ‘meer stevige constructie’ geïntroduceerd werden, dit omdat de huidige generatie F1-bolides sneller dan verwacht verder ontwikkeld worden en daardoor een zwaardere belasting van de F1-banden veroorzaken.

De FIA en Pirelli laten tevens weten dat er uitgebreide onderzoeken zullen plaatsvinden naar de oorzaak van de problemen, dit om een herhaling in de toekomst te vermijden.