Carlos Sainz: “Het was een loterij en ik had het slechtste ticketje”

Ferrari
Ferrari

Volgens Carlos Sainz had Ferrari tijdens de GP van Monaco meer geduld moeten hebben met haar strategie en niet al in ronde 33 moeten stoppen om zogezegd Lewis Hamilton te coveren. Sainz finishte de race uiteindelijk achtste.

Tot aan zijn eerste pitstop reed Carlos Sainz vlak achter Esteban Ocon die derde reed. Bij Ferrari besloten ze om na slechts 33 ronden Sainz binnen te roepen maar opnieuw reed Sainz achter Ocon, iets waarover de Spanjaard zijn frustraties duidelijk liet merken over de boordradio.

“Dat is exact waarover ik het had!” schreeuwde Sainz zijn frustraties uit over de radio, waarna zijn engineer liet verstaan dat ze Hamilton probeerden te coveren. “Hamilton interesseert me niet, ik was snel!”

Volgens Sainz zou de vrije baan hem voldoende ruimte gegeven hebben om Ocon uiteindelijk te passeren.

“We hadden een race waarbij we voor een groot deel op Ocon aan het jagen waren en de versnellingsbak van Ocon te zien kregen,” aldus Sainz. “Ik spaarde mijn banden, de harde banden, en het zag er naar uit dat ze een trage pitstop hadden en ik was aan het vliegen tijdens mijn in-lap, waardoor we besloten een overcut te doen.”

“Gezien de snelheid waarover ik beschikte hadden we waarschijnlijk wat meer geduld moeten hebben maar het is wat het is.”

Uiteindelijk moest Sainz nog een tweede keer stoppen toen het begon te regenen. Bij Ferrari werden ze toen geconfronteerd met een dubbele pitstop voor Leclerc en Sainz, waarbij de Spanjaard als tweede rijder in de pits bijkomende kostbare tijd verloor.

“Ik denk dat Monaco eerst en vooral een beetje een loterij is, vandaag was voor iedereen een loterij maar waarschijnlijk kwam ik er het slechtste uit,” aldus Sainz. “Over de eerste pitstop kan je discussiëren, ik zal het bekijken nadien want ik was snel tijdens de in-lap en had het gevoel dat we nog tijd hadden kunnen goedmaken.”

“Ik deed al mijn bandenmanagement en plots dan pitten is frustrerend.”

“Ik had dat echter niet mogen laten merken over de boordradio, er was de frustratie, maar de tweede pitstop, dat was zoals ik reeds zei een loterij.”

“Het draait hem dan niet rond het juist of fout hebben, het is altijd één ronde te vroeg of één ronde te laat.”