De afgelopen dagen steeg de spanning in en om het circuit Zolder. De hele Champcarkaravaan kwam met twee gigantische vrachtvliegtuigen overvliegen uit de USA. Vervolgens brachten 30 trucks alle materiaal van de teams, inclusief de racewagens, pacecars en reddingsvoertuigen naar Zolder. Maandag en dinsdag werd er nog naarstig gebouwd aan de paddock en pits.
Zo is er nu in de pitlane een extra muurtje voorzien. Gigantische tenten zullen dienst doen als "pitgebouw" en alles zal in het lang en het breed te bewonderen zijn voor de paddockbezoekers. De Amerikanen sloven zich uit om aan Jan en klein Pierke uitleg te geven over de wagens en de race, toevallige voorbijgangers slenteren door de pits en bewonderen de wagens van kortbij. Dat daarbij een laptop staat te draaien met telemetriegegevens of dat de teamstrategie omhooghangt in de boxes maakt de Amerikanen niet veel uit. Voor een F1 publiek zijn dat ongeziene toestanden.
De persconferentie verliep in een geheel ongedwongen sfeer. Er zijn echter enkele kinks in de kabel m.b.t. de ticketing en de tribunes. Zo werd beslist de grote tribune aan de kanaalbocht niet te bouwen. De houders van de "bronze" kaarten hoeven echter niet te wanhopen want zij worden door de organisatie uitgenodigd plaats te nemen op de Silver-tribunes (die in voorverkoop goed €25 duurder uitkwamen.) Champcar Belgium wist te melden dat er problemen waren rond tribune "bronze B1" en dat met zicht op de verkoop er geen probleem zou zijn om de Silver tribunes ter beschikking te stellen.
Te weinig tickets verkocht, slechts goed tienduizend stuks, wordt er in de wandelgangen gefluisterd. Niet genoeg materiaal om een (overbodige?) tribune te bouwen, horen we dan weer elders. Een veiligheidsrisico of onmogelijk een tribune te zetten wegens bekabeling en ondergrondse leidingen horen we weer ergens elders.
Toch stijgt de koorts want dat de Amerikanen hier zijn om hun produkt te verkopen zal wel duidelijk wezen. Push-to-pass, grondeffect en maximaal 800 PK uit methanol aangedreven bi-turbo motoren… het zal een adembenemend spektakel worden. Samen met de Champcars rijden ook nog de BRL, de ADAC GT3 klasse, de Euroboss series en de unieke Minardi duozit F1 wagens. In Nederland hebben ze het al begrepen. Met Robert Doornbos als kanshebber op de titel hebben naar verluidt reeds 55.000 Nederlanders zich een ticket aangeschaft voor de Nederlandse Champcar GP, binnen 14 dagen op Assen.
Morgen, omstreeks 10u45, zullen voor de eerste keer in de autosportgeschiedenis van België Amerikaanse formulewagens op het Zolderse asfalt komen.
Het weekend wordt mooi en warm, de actie op de Zolderse omloop ook.