Charles Leclerc net niet op het podium: “Het is vreemd dat dit nu mijn probleem is”

Ferrari
Ferrari

Charles Leclerc was de enige van de rijders vooraan die de race in Japan afwerkte op een strategie met slechts één pitstop. Het zorgde er echter wel voor dat hij van op de achtste plaats op de grid uiteindelijk als vierde wist te finishen, net naast het podium. Meer zat er volgens Leclerc echter niet in die naar eigen zeggen vooral zijn kwalificatieperformance moet zien te verbeteren.

Door zijn strategie met slechts één pitstop reed Charles Leclerc op een bepaald moment zelfs aan de leiding van de race maar na zijn pitstop reed Leclerc nog op de derde plaats. Een mogelijke podiumplaats dus voor Leclerc maar uiteindelijk moest hij die afstaan aan teamgenoot Carlos Sainz.

Sainz reed op veel nieuwere banden en het was dan ook een logische beslissing om Leclerc aan de kant te laten gaan voor Carlos Sainz maar volgens Leclerc had hij op het podium kunnen staan als hij zich beter had gekwalificeerd.

“Ik denk niet dat ik vandaag beter had gekund,” zei Leclerc na afloop van de kwalificatie. “Maar uiteindelijk ben ik vandaag zeer blij.”

“Ik denk niet dat er iets was dat we vandaag beter hadden kunnen doen, de snelheid was zeer goed, het bandenmanagement was zeer goed, de communicatie was goed. Als rijder moet je echter steeds terugkijken naar het volledige weekend en wat er negatief was.”

“En zowel in Australië als hier was de racesnelheid geen probleem. Het was mijn snelheid tijdens de kwalificatie, iets dat ik tijdens mijn carrière niet echt gewoon ben om aan mijn kwalificatiesnelheid te moeten werken, normaal is die op zaterdag redelijk goed.”

“Het is nu echter twee races op rij dat ik problemen ondervind om tijdens de kwalificatie mijn banden in het juiste temperatuurvenster te krijgen. Dat zal mijn belangrijkste focus voor Shanghai zijn, om te proberen het juiste temperatuurvenster te vinden voor de banden en ervoor te zorgen dat de banden zich meer consistent in dat temperatuurvenster bevinden.”