Christian Horner: “Concurrentie pusht haar rijders om te klagen over porpoising”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner zorgen enkele concurrerende teams ervoor dat hun rijders zoveel mogelijk klagen over het porpoising-probleem. Dit doen ze volgens Horner om een eventuele reglementswijziging te bekomen.

Omwille van het zogenaamde ‘grondeffect’ moet de nieuwe generatie F1-bolides erg laag bij de grond rijden om optimaal te presteren. Door het grondeffect treedt echter ook het veelbesproken probleem met ‘porpoising’ op. Het ene team heeft er al meer last van dan het andere en er wordt dan ook langs alle kanten invloed uitgeoefend om eventueel een oplossing te vinden.

Die oplossing is volgens sommige teams een reglementswijziging, uiteraard met als bedoeling om hiervan zoveel mogelijk te profiteren. Teams die veel minder last hebben van porpoising, zowel op fysiek vlak voor de rijders alsook de snelheid van hun wagen, zien een reglementswijziging uiteraard niet graag komen.

Daarbij hoort ongetwijfeld Red Bull en volgens teambaas Christian Horner is het opvallend dat er plots heel wat rijders steeds nadrukkelijker beginnen te klagen over porpoising, zeker wat veiligheid alsook fysieke ongemakken betreft. Volgens Horner is het dan ook geen toeval dat George Russel (tijdens de rijdersbriefing) en Lewis Hamilton (klauterend uit zijn wagen alsook verbaal) steeds nadrukkelijker hun ongenoegen uiten.

“De eenvoudigste oplossing is de wagen minder laag afstellen,” aldus Horner. “Ieder team kan beslissen om dat te doen.”

“Je kan zelf beslissen hoe je met je wagen rijdt, je zou nooit met een onveilige wagen moeten rijden. Ik denk dat het meer iets is voor de technische jongens want sommige wagens hebben problemen terwijl sommige andere teams veel minder problemen hebben.”

“Het zou niet eerlijk zijn om de teams die goed werk verricht hebben te straffen, dit tegenover de teams die waarschijnlijk hun doel gemist hebben.”

Horner laat weten dat hij ook zijn rijders de opdracht zou geven om zoveel mogelijk te klagen indien ze zelf zoveel problemen ondervonden.

“Ik zou mijn rijders zeggen dat ze zoveel mogelijk moesten klagen over de radio en er een zo groot mogelijk probleem van zouden moeten maken,” aldus Horner. “Het maakt deel uit van het spelletje.”

“Je ziet dat het oncomfortabel is. Er zijn oplossingen voor maar dit beïnvloedt de performance van de wagen.”

“Het eenvoudigste is dat je vervolgens klaagt over de veiligheid. Maar ieder team kan zelf beslissen wat het doet.”