Christian Horner: “Druk van buitenaf om Michael Masi te ontslaan was niet juist”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Red Bull-teambaas Christian Horner vindt de beslissing van de FIA om racedirecteur Michael Masi te ontslaan hard. Hij vindt het ook niet juist dat ze uiteindelijk gezwicht zijn voor de druk van buitenaf.

Het was uiteindelijk toch Michael Masi die het gelag moest betalen voor de controversiële safety car-procedure die voor het meest besproken seizoenseinde in de Formule 1 sinds jaren heeft gezorgd. De FIA beval een onderzoek naar de gebeurtenissen en dat heeft ondertussen al geleid tot een verandering in de structuur van de wedstrijdleiding.

Masi zal vervangen worden door Eduardo Freitas en Niels Willich en er komt ook een Virtual Race Control Room, vergelijkbaar met de VAR in het voetbal, die de nieuwe racedirecteurs zal bijstaan. Ook Herbie Blash, assistent van wijlen Charlie Whiting, zal een adviserende rol krijgen.

Horner is alvast blij met de komst van Blash en de nieuwe technologie die de wedstrijdleiding zal bijstaan maar hij vindt de beslissing om Masi te ontslaan hard.

“Het is een moeilijke. Het is de zaak van de FIA. Ik denk dat het hard is, ik denk dat hij vorig jaar in een zeer moeilijke positie zat,” vertelde Horner aan ‘talkSPORT’.

“Als je kijkt naar wat hij tot zijn beschikking heeft in termen van middelen, vergeleken met wat de teams hebben, is het zo’n enorm verschil.”

“Het is goed om te horen dat ze zaken als de VAR-equivalent en één van de meest ervaren jongens in de persoon van Herbie Blash binnenhalen.”

“Ik denk alleen dat er zoveel druk is uitgeoefend op de afzetting van Michael en dat is niet goed. Dat is mijn persoonlijke gevoel.”

Na de seizoensfinale was er wat controverse neergedaald over de wereldtitel van Max Verstappen maar voor Horner bestaat er ook geen twijfel dat de Nederlander de verdiende wereldkampioen is.

“Het was een intense periode. Je moet het seizoen over de 22 races bekijken,” legde Horner uit. “We hadden eerder in het jaar veel beslissingen tegen ons en strafschoppen die niet werden toegekend, enzovoorts.

“We hadden een beetje geluk aan het eind en soms gebeurt dat in de sport, het is pas voorbij als het fluitsignaal gaat of de vlag valt.”

“Tactisch waren we scherp op het einde. Toen Nicholas Latifi’s crash vijf ronden voor het einde kwam, reageerden we meteen. We haalden Max binnen en lieten hem pitten voor een nieuwe set banden, terwijl Mercedes Lewis liet staan op banden die met 44 ronden op het einde van hun levensduur waren.”

“Max moest die inhaalbeweging maken in de laatste ronde, en dat deed hij. Er is wat controverse rond de uitslag heen gedwarreld. Waar het op neerkomt is dat we tactisch de juiste beslissing hebben genomen. Max maakte de move en werd wereldkampioen.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print