Op het circuit van Lusail in Qatar doken er problemen met de banden op. Pirelli ontdekte na de enige vrije training op vrijdag dat de zijwanden van de banden veiligheidsrisico’s gaven en nadien werd er beslist dat er een maximum aantal ronden mocht gereden worden met een setje banden, namelijk 18 stuks. Dat zorgde ervoor dat het ‘creatief’ denken over strategie uitgeschakeld werd en dat we bij de meeste teams een gelijkaardige strategie zagen.
In Qatar kregen we veel pitstops te zien, dit had echter niets te maken met de strategie maar met de veiligheid. Door de hoge belasting van de banden werd er een maximum aantal rondjes opgelegd van 18 stuks.
“Het maakte alles nogal voorspelbaar omdat je nu eenmaal exact wist hoe lang iedereen met een bepaald setje kon rijden” aldus Horner. We hebben slechts één uitzondering gezien van vier pitstops door George Russel aangezien die een aanrijding had met zijn teamgenoot bij de start in de eerste bocht.
“Vanuit veiligheidsoverwegingen was dit de enige juiste beslissing en valt deze volledig te begrijpen, we wensen echter wel de vrijheid te behouden want dat geeft ruimte om de concurrentie strategisch te verslaan. Je gaat altijd voor het idee om op de snelst mogelijke manier te finishen, of het nu gebeurt met één, twee of drie stops maakt niet uit.”
“Verplichte pitstops maakt dat je de kwalificatie ook anders benadert, dan bestaat de kans dat je daar al banden begint te sparen,” legt Horner uit. “Het draaide vooral over risicobeperking dit weekend.”
Verstappen finishte hierdoor slechts met een voorsprong van 4,8 seconden op het McLaren-duo, erg mager volgens de Red Bull-normen dit seizoen.
Pirelli is bevestigd als bandenleverancier tot en met 2027 en er is in het verleden al kritiek op de banden geweest dus ze hebben nog wat huiswerk te maken voor de komende jaren.
Geschreven door Vincent Bogaerts