Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner zal het nog enige tijd duren alvorens Red Bull zal kunnen profiteren van de nieuwe windtunnel die het bouwt. Pas bij de wagen voor het F1-seizoen 2027 zal Red Bull volgens Horner voordeel ondervinden van de nieuwe windtunnel.
De windtunnel die Red Bull momenteel gebruikt is de oorspronkelijke windtunnel die het destijds in beheer kreeg toen het besloot om Jaguar over te nemen. Er werden echter niet echt veel grote investeringen meer in gedaan, al kreeg de windtunnel uiteraard wel nog upgrades. Leuk weetje is dat de windtunnel in 1946 voor het eerst in gebruik werd genomen door RAE Bedford en het een ontwerp faciliteit voor vliegtuigen was.
Door de beperkingen die Red Bull opgelegd kreeg op het vlak van windtunneltijd werd de faciliteit het voorbije jaar minder gebruikt maar een windtunnel is cruciaal bij de ontwikkeling van F1-bolides. Niet geheel verrassend hebben verschillende teams de voorbije jaren fors geïnvesteerd in het moderniseren op bouwen van een nieuwe windtunnel.
Eerder dit jaar nam McLaren haar nieuwe windtunnel in gebruik terwijl bijvoorbeeld ook Ferrari en Aston Martin forse investeringen deden op het vlak van hun windtunnels. Tegenvaller voor Red Bull is dan weer dat de bouw van de nieuwe windtunnel ernstige vertraging heeft opgelopen. Positief is dan weer dat Red Bull na de opgelegde beperkingen terug meer windtunneltijd heeft.
“Onze toegestane tijd in de windtunnel is sinds oktober wat omhoog gegaan aangezien we onze straf uitgezeten hebben,” aldus Horner volgens ‘Speedcafe’. “We mogen nu zeven procent meer tijd in de windtunnel gebruiken, maar dat is acht procent minder dan eender welke concurrent. Zo zitten de regels nu eenmaal in elkaar.”
“De windtunnel die we hebben is een relikwie uit de ‘Koude Oorlog’ en niet echt efficiënt, zeker wanneer het kouder weer is, wat we hier in Groot-Brittannië wel vaker hebben. We moeten dan ook zeer, zeer selectief zijn.”
“Op dat vlak heeft het team geweldig werk verricht, het is echt zeer selectief geweest wat betreft het ontwikkelen van de wagen.”
“Met het feit dat windtunnels in de toekomst steeds belangrijker zullen worden, op alle vlakken, moeten we meegaan met onze tijd en investeren in een nieuwe windtunnel waarvan de bouw in 2024 begint.”
Die bouw liep zoals eerder vermeld vertraging op en wanneer Christian Horner wordt gevraagd wanneer Red Bull zal profiteren van de nieuwe windtunnel antwoordt hij het volgende: “Waarschijnlijk voor het seizoen 2027. Je wil een nieuwe windtunnel niet tijdens het seizoen introduceren en gebruiken voor je wagen, je moet één windtunnel een volledig jaar gebruiken, dus dat zal waarschijnlijk de wagen van 2027 worden.”