De bouw van de nieuwe windtunnel van het Red Bull F1 team zou ernstige vertraging hebben opgelopen. Dit is een tegenvaller voor Red Bull want daardoor zal pas later gebruik gemaakt kunnen worden van de windtunnel om nieuwe F1-bolides en onderdelen te ontwikkelen.
In 2022 liet teambaas Christian Horner weten dat er geïnvesteerd werd in een nieuwe windtunnel en bijhorende faciliteiten. Horner liet niet verstaan tegen wanneer de windtunnel klaar zou zijn maar het was naar verluidt wel een laatste wens van de ondertussen overleden Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz.
F1-journalist Sam Collins laat op X, het vroegere Twitter, echter weten dat de bouw van de windtunnel vertraging oploopt: “Het team heeft de plannen voor de nieuwe faciliteit ingetrokken. Dat betekent dat er geen kans is dat de bouw binnenkort zal starten.”
Grote vraag is nu of Red Bull enkele de ingediende plannen van de bouwaanvraag heeft gewijzigd of ook de locatie aanpast. Wel lijkt nu al duidelijk dat de windtunnel niet op tijd klaar zal zijn om de wagen van 2025 te helpen ontwikkelen.
Meer cruciaal wordt echter de ontwikkeling van de wagen voor 2026 wanneer er een nieuw reglement in werking treed en Red Bull officieel met Ford als motorpartner aan de slag gaat.
De windtunnel die Red Bull momenteel gebruikt is de oorspronkelijke windtunnel die het destijds in beheer kreeg toen het besloot om Jaguar over te nemen. Er werden niet echt veel investeringen meer in gedaan. Leuk weetje is dat de windtunnel in 1946 voor het eerst in gebruik werd genomen door RAE Bedford en het een ontwerp faciliteit voor vliegtuigen was.
Feit is wel dat verschillende concurrenten van Red Bull de voorbije jaren wel stevig investeerden in hun windtunnels. Zo meldde McLaren onlangs nog met veel trots dat het haar nieuwe windtunnel in gebruik had genomen.