Christian Horner: “Rivaliteit binnen het team is een luxeprobleem, gelijkheid is de sleutel”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De rivaliteit tussen Max Verstappen en Sergio Perez zou weleens voor spanningen kunnen zorgen maar Red Bull-teambaas Christian Horner bekijkt het als een luxeprobleem.

Na vijf races in het nieuwe seizoen domineert Red Bull net zoals het dat vorig jaar deed. Max Verstappen was tot dusver drie keer aan het feest, maar zijn teamgenoot Sergio Perez liet zich niet zomaar naar de slachtbank begeleiden en won de overige twee races.

Het lijkt er ook op dat Verstappen vooral naar zijn teamgenoot zal moeten kijken als uitdager voor de wereldtitel en dat kan naarmate het seizoen vordert voor spanningen gaan zorgen binnen het team. Het zal dan aan teambaas Christian Horner zijn om alles in goede banen te leiden en als er iemand daar al ervaring mee had in het verleden is het zijn Mercedes-tegenhanger Toto Wolff wel.

“Ik spreek uit ervaring, het is een super lastige klus voor Christian en het team”, aldus Wolff, terugblikkend op het seizoen 2016 waarin Nico Rosberg na een slopende strijd met teamgenoot Lewis Hamilton aan het langste eind trok.

“Als ik er nu op terugkijk, zijn er dingen die ik waarschijnlijk anders zou gedaan hebben in 2016. Vooral de balans vinden tussen het accepteren dat ze voor de titel vechten en het feit dat ze in hetzelfde team zitten.”

“En tegelijkertijd maken ze deel uit van een grotere structuur. Dat is niet altijd gemakkelijk want het zijn competitiebeesten.”

Horner gelooft dat de sleutel tot succes zich bevindt in het feit dat beide rijders dezelfde kansen krijgen. 

“We doen alles zoals Toto het zegt, maar dan een beetje beter,” aldus Horner met een kwinkslag. “Nee, ik vind het eerst en vooral een luxeprobleem.”

“Ik denk dat het belangrijkste is, net zoals Toto het al zei, ervoor te zorgen dat de paranoia niet binnensluipt en dat ze allebei dezelfde kansen krijgen.”

“Je doet er alles aan om te zorgen voor gelijke kansen, tot het moment wie elk weekend het eerst uit de garage rijdt, dat werkt alternerend. Net zoals wie eerst mag spreken tijdens de briefings.”

“Maar weet je, dat is racen in de Formule 1, en van tijd tot tijd gebeurt er eens iets zoals een safety car of een pitstop, je kan niet elk aspect controleren binnen de sport. Er zijn nog steeds variabelen.”

“Ik denk dat zolang de rijders weten dat ze dezelfde kansen krijgen en het er uiteindelijk allemaal om draait wat ze op de baan doen, dat is waar je wil dat het gebeurt. Niet dat bijvoorbeeld de betrouwbaarheid een sleutelrol speelt in de strijd om het kampioenschap tussen je twee rijders.”