Circuit voor GP van Saudi-Arabië boekt plots miraculeuze vooruitgang

F1
F1

Het team dat aan het werk is om het ‘Jeddah Corniche Circuit’ klaar te krijgen maakt plots enorme vooruitgang.

Binnen vijf weken is het zover en zullen er F1-bolides door de straten van Jeddah razen en dat zal betekenen dat het circuit gebouwd zou zijn in een recordtijd van acht maanden. Het is Tilke Engineering en het Bahreinse MRK1 die verantwoordelijk zijn voor zowel het ontwerp als de bouw van het circuit.

Mark Hughes van MRK1 vertelt tegenover ‘RaceFans’ dat acht maanden de kortste tijdspanne is geweest voor hen om een circuit te bouwen.

“Vanuit mijn ervaring en door aan projecten te hebben gewerkt, werd Bahrein gebouwd in 16 maanden en Abu Dhabi werd gebouwd in 18 maanden,” zei Hughes. “We hebben het circuit in Thailand gebouwd: Van de eerste steenlegging tot ons eerste evenement duurde 12 maanden in Buriram en ook dat was een Tilke-project. De ervaring van Tilke met fast track-projecten is vrij uitzonderlijk.”

Hughes krijgt geregeld updates vanuit Jeddah en hij vindt het fantastisch hoe de werken vorderen. “Wat ze tijdens de laatste weken hebben klaargespeeld mag als miraculeus omschreven worden.“

Ook de racedirecteur van de Formule 1, Michael Masi, is al een kijkje gaan nemen en er zijn al een aantal teams van sportief directeur Ross Brawn langs geweest. Hoewel hij ook al aan andere projecten met grote tijdsdruk gewerkt heeft vindt Hughes de bouw van dit circuit toch een echt huzarenstukje. 

“We zijn op 1 april gestart in Jeddah en de race is in december, dat is een heel strak schema.”

Het circuit zal de kustlijn langs de stad Jeddah volgen en zal aansluiten op het bestaande wegennet. 

“Alle barrières die er staan kunnen weg, het zijn allemaal tijdelijke betonnen barrières met stukken hekwerk, en dat parcours kan na het evenement weer worden omgezet in een openbare weg.”

Maar dat zal nog niet voor meteen zijn want in 2022 staat de GP van Saudi-Arabië gepland in maart en tot dan zullen de wegen afgesloten blijven.

 De autoriteiten hebben gezegd: “Oké, we laten alles op zijn plaats tussen de eerste en de tweede race, wat absoluut logisch is vanwege de kosten om alles eruit te halen, op te slaan en terug te plaatsen,” legde Hughes uit. “Je zou moeten beginnen met de wederopbouw bijna zodra je het gedemobiliseerd hebt.”

“Dus op de lange termijn zullen het snelwegen zijn. Op het binnenterrein zijn er dingen als vijf-tegen-vijf voetbalvelden en basketbalvelden en zo. Het is dus vooral een sport- en vrijetijdszone. Er worden cafés en restaurants gebouwd aan de waterkant, het wordt een uitbreiding van de bestaande corniche.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print