Comeback KERS in 2011?

Het zogenaamde Kinetic Energy Recovery System (KERS) zal volgens onder andere Williams in 2011 terug worden toegepast.
Tijdens een vergadering van de FOTA is gebleken dat Ferrari en Renault bereid zijn om hun KERS-systemen komend seizoen nog goedkoper te kunnen leveren aan andere teams. Geweten is dat KERS een groot deel van het budget in beslag neemt en dat het vooral daarom in 2010 achterwege is gebleven. De sport moest goedkoper en tegelijkertijd milieuvriendelijker en net daar ging KERS destijds de mist in. Tijdens de Grote Prijs van Spanje zouden we alvast meer duidelijkheid moeten krijgen over het toepassen van KERS in 2011.

“Zowel Ferrari als Renault wensen de overige teams van een goedkoper KERS te voorzien. Beide partijen zouden een stijging van 400 kilojoules naar 600 tot 800 kilojoules willen doorvoeren. Op die manier zou men meer voordeel uit het systeem kunnen halen. De meningen blijven redelijk verdeeld maar in Spanje zou de voorzitter van de FOTA ons meer duidelijkheid moeten kunnen bieden”, zo verklaarde men bij Williams.

Belangrijk om weten is ook dat Williams zijn KERS-systeem, dat werkt met een vliegwiel en niet met batterijen, ter beschikking van Porsche heeft gesteld. Porsche introduceerde het systeem in de Porsche 911 GT3 R Hybrid op het Autosalon van Genève.
Zelf zullen ze het systeem niet meer kunnen gebruiken, omdat door het verbod op bijtanken het vliegwiel niet meer achter de rijder geplaatst kan worden omwille van de enorme benzinetank. Dit maakt het systeem onpraktisch, waardoor ook Williams zich genoodzaakt zal zien om een klantenversie van het systeem bij Ferrari of Renault aan te schaffen.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}