Een controverse kwam op gang tijdens de GP van Australië. Ferrari en ook BMW zouden een mechanisme hebben dat de bodemplaat van de wagen naar wens verstelbaar maakt. Als dat het geval zou zijn dan is de bodemplaat een beweegbaar aerodynamisch hulpmiddel en dus illegaal.
Bijna alle teams hebben bevestigingen die verhinderen dat de bodemplaat loskomt tijdens het rijden. Ferrari en BMW zouden echter een op een veer gemonteerde pivoterende bevestiging hebben die het zou toelaten de bodemplaat onder het rijden te laten zakken of op te halen. Niet nader genoemde bronnen bevestigen dat er wel degelijk voordeel te halen valt uit een beweegbare bodemplaat, zowel vanuit aerodynamisch oogpunt als bij het verhinderen of beperken van schade aan de onderzijde van de wagen. Op een circuit als dat van Silverstone kijkt men toch aan tegen een geschatte tijdswinst van omstreeks 7/10de van een seconde.
De FIA reageerde onmiddellijk en kondigde aan dat bodemplaten vanaf de GP van Maleisie zullen worden getest om te zien dat de rigiditeit overeenkomt met de vooropgestelde 500Newtonmeter kracht, die moet getorst worden zonder vervorming.
Hoewel geen enkel team bij naam werd genoemd wordt algemeen natuurlijk verwacht dat vooral Ferrari als BMW streng in het oog zullen worden gehouden.