In de race voor de Euro F3000 titel, afgelopen weekend op de Hungaroring komt titelpretendent Danielsson er bekaaid van af. Eerst ging Pastor Maldonado, een oude bekende uit de World Series en GP2, er met de winst vandoor in zijn Euroseries F3000 debuutrace. In de 2de race werd hij door dezelfde Maldonado over het gras gedwongen en moest zich tijdens de race beperken tot een inhaaljacht. Een 4de en een 6de plaats maken niet zo een beste beurt. De Argentijn Rigon, gergeld op de voorste posten, neemt dan ook de leidersplaats over in het klassement.
Toen we omstreeks deze tijd verleden seizoen Danielsson ontmoeten in de World Series op Spa zag het er ook bekaaid uit voor hem. Twee crashes, weinig punten, een late start voor het seizoen. Ook in 2006 leek het er op dat hij dat World Series kampioenschap nooit zou halen.
Desondanks werd hij in januari 2007 officiëel bevestigd als kampioen. Beide zaken : de zware crash in Spa (waar hij als bij wonder ongeschonden uitkwam) en de uiteindelijke late beslissing omtrent het kampioenschap brachten niet veel zoden aan de dijk.
"Ik betaal nu nog steeds voor de grote crash in Spa", verklaart Alx. Geheel ondergezweet (de termometer wees 32 graden luchttemperatuur aan op de Hungaroring!) slaat hij een lange babbel met ons voor de motorhome van het Elk-team. "Compleet shitty race dit, iemand dwong me over de curb, daarna deed de wagen raar. Ik dacht dat ik er aan was voor de moeite. Daarna kon ik toch weer inlopen op ’the blue car’ (hij bedoelt hier Vladimir Arabadzhiev van het ASR team). Compleet slecht circuit : smal, hobbels en weinig grip. Er is bijna niet in te halen, ik snap niet dat ze hier F1 races houden" verwondert hij zich.
"Dit doe ik omdat ik hier (in de F3000) nog kon racen. Door de technische tribulaties rond Maldonado en zijn schorsing werd er pas in januari bekend dat ik kampioen was van de World Series. De GP2 teams waar ik toen mee sprak, onder andere i-Sport, die hadden toen al iemand getekend. Plots was alles volzet en stond ik daar. Dit was de laatste optie, je moet altijd je volgende kampioenschap winnen, dat onthouden de sponsors en de teambazen. Ik kon niet teruggaan naar de World Series of naar een minder GP2 team en dan niets meer winnen. Dat zou slecht zijn voor mijn carriére. Bovendien krijgt de winnaar van de Euro F3000 serie een superlicentie. Verder werk ik bijna alle dagen van 8 uur ’s morgens tot 2 uur ’s nachts. Ik moet immers nog altijd de wagen afbetalen waarmee ik in Spa zwaar crashte".
Hij klopt op zijn buik die sedert verleden jaar heel wat omvangrijker is geworden. "Hier, vet! Ik heb zelfs geen tijd meer om veel te trainen. Ik moet werken want ik moet geld hebben om mijn schulden te betalen en om te kunnen racen."
"De verzekering voor een rijder kost 3000 euro per race. En dan nog is er een forfait beneden de 8000 euro en wordt er boven de 80000 euro niets terugbetaald. Je kan dus wel eens een zijponton er af rijden, of een vleugel kapotrijden. Maar een auto crashen zoals in Spa, dat kost veel geld, ook al is het niet je eigen fout, je zal toch moeten betalen".
Is er dan hoop? "Ja, voor volgend seizoen heb ik waarschijnlijk iets goed. Mijn manager is goede gesprekken aan het voeren maar veel kan ik er niet over kwijt. Hmmm, eerst dit winnen natuurlijk en voorlopig ziet het er weer niet goed uit."
Zal hij nog in een F1 rijden? "I hope so. De test met Renault was zeer goed. En eigenlijk, bwa, F1 is so easy… servo stuur en alles",