“De brandstof ruikt naar grapefruit”: gebruikt Ferrari een achterpoortje?

Hangt er een geurtje aan de snelheid van Ferrari? De F1-bolide van Ferrari ontwikkelde in Bahrein op de rechte stukken een zeer hoge topsnelheid. De concurrentie vermoedt dat Ferrari een achterpoortje gebruikt.


Nadat Ferrari tijdens de openingsrace in Australië verrassend ondermaats presteerde en verslagen werd door zowel Mercedes als Red Bull stond de Scuderia er in Bahrein opnieuw. Ferrari domineerde het ganse raceweekend en de concurrentie keek met verstomming naar de snelheid die Ferrari met haar SF90 op de rechte stukken haalde.

Zonder de spin van Vettel en de technische problemen die Charles Leclerc kreeg zou Ferrari ongetwijfeld probleemloos een dominante dubbeloverwinning behaald hebben. De concurrentie is dan ook verrast door de plotse ommekeer bij Ferrari.

Auto Motor und Sport analyseerde aan de hand van gps-data de topsnelheden die Ferrari op de rechte stukken in Bahrein haalde. Daaruit blijkt dat Ferrari op de concurrentie een comfortabele voorsprong heeft, een voorsprong die wel eens toe te schrijven zou kunnen zijn aan de Shell-brandstof die Ferrari gebruikt.

“Ferrari presteert opeens supergoed, net als dat het ook vorig jaar deed,” aldus Adrian Newey tegenover ‘Auto Motor und Sport’. Daarmee verwijst Newey daar het veelbesproken ’twin-battery’ systeem dat Ferrari vorig jaar een serieuze performance-winst opleverde en tot extra monitoring door de FIA leidde.

Opmerkelijk is dat de prestaties die Ferrari met haar eigen bolide haalt niet dezelfde zijn als die van de klantenteams Haas en Alfa Romeo. Die teams moeten volgens het reglement echter met identiek dezelfde motorspecificatie als Ferrari rijden. Men vermoedt dan ook dat er een andere oorzaak is die het verschil in prestaties verklaart.

“We dachten dat de FIA wat de motor betreft alle achterpoortjes had gesloten,” aldus Newey.

Ferrari lijkt een voordeel te halen uit de nieuw ontwikkelde Shell-brandstof waarmee het rijdt. Daar hangt volgens Christian Horner zowel letterlijk als figuurlijk “een geurtje aan”.

“De brandstof van Ferrari ruikt naar een grapefruit-sapje,” aldus de teambaas van Red Bull.

Ondanks het feit dat de Ferrari-motor vorig jaar al enorm goed presteerde lijkt de motor dit jaar nog een serieuze stap vooruit gezet te hebben. Volgens de gps-data van Auto Motor und Sport zou de Ferrari-motor de 1000 pk duidelijk gepasseerd zijn en zo’n 40 pk krachtiger zijn dan de concurrentie.

“Vorig jaar werden we verslagen in de acceleratiefase,” aldus een engineer van Mercedes. “De topsnelheden waren dezelfde maar nu zijn ze van het begin tot het einde van de rechte stukken sneller.”

“Bij ons topt de snelheid op een bepaald moment af omdat de MGU-K niet langer ‘power’ genereert. Ferrari blijft doorgaan. De MGU-K schakelt niet uit. Het ziet er naar uit dat ze een voordeel hebben dat komt van de verbrandingsmotor in combinatie met de de elektrische power die wordt gegenereerd.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print