“De F1 mag niet te veel de Amerikaanse weg opgaan en haar Europese cultuur niet verliezen”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Volgens voormalig F1-piloot Gerhard Berger boekt de Formule 1 momenteel met haar nieuwe aanpak inderdaad een ongelooflijk succes in Amerika. Tegelijkertijd waarschuwt Berger ervoor dat de Formule 1 niet te veel haar ‘Europese cultuur’ mag verliezen.

De bakermat van de Formule 1 is en blijft Europa maar met Liberty Media sinds enkele jaren als Amerikaanse eigenaar van de sport waait er duidelijk een nieuwe wind doorheen de sport. De samenwerking met Netflix bleek ongekend succesvol en samen met nog verschillende andere wijzigingen zorgde het ervoor dat de Formule 1 eindelijk doorbreekt in Amerika.

Er staan ondertussen maar liefst drie Amerikaanse races op de F1-kalender en ook de aankleding van de races met allerlei events op en rondom het circuit is helemaal anders. De beleving voor en door de fans zag er in Miami helemaal anders uit dan tijdens Europese races en dat was waarschijnlijk nog maar een voorsmaakje op wat we in Las Vegas te zien zullen krijgen.

Volgens F1-piloot Gerhard Berger is het inderdaad belangrijk dat de Formule 1 in Amerika doorbreekt maar tegelijkertijd vindt hij ook dat verschillende Amerikaanse aspecten niet moeten overwaaien naar de Europese races, denk bijvoorbeeld maar aan de extravagante aankondiging van de rijders in Miami, die ook nog eens begeleid werd door rapper LL Cool J.

“Met liberty Media nu aan het stuur zijn we er eindelijk in geslaagd om de Formule 1 in Amerika populair te maken,” vertelt Berg tegenover ‘ServusTV’. “Ik ben blij voor de Formule 1. De Formule 1 heeft echter een Europese cultuur en die moet je niet veranderen.”

“Dat extra show-gehalte voor de Amerikaanse fans, dat leidt soms af, ik hou er persoonlijk niet zoveel van, inclusief de Netflix-documentaire.”

Tegelijkertijd is Berger echter vol bewondering voor wat Liberty Media met de Formule 1 heeft bereikt in Amerika. Het heeft de sport eindelijk laten doorbreken en Amerikaanse fans weten aan te trekken.

“We hebben in Amerika geracet terwijl er amper enthousiasme was voor de sport,” vertelt Berger over de jaren tachtig en negentig. “Er was een harde kern van fans maar er waren slechts zo’n 30 000 toeschouwers tijdens een race.”

“Vandaag de dag zijn er 300 000 toeschouwers in Miami en 400 000 toeschouwers in Austin.”