“De FIA heeft overgereageerd met het gebruik van de zwart-oranje vlag”

Haas F1 team
Haas F1 team

Nicolas Tombazis, hoofd technische zaken van de FIA voor eenzitters, heeft toegegeven dat de FIA overgereageerd heeft met het gebruik van de zwart-oranje vlag. 

De zwart-oranje vlag wordt gebruikt in het geval dat een wagen schade heeft die de veiligheid in het gedrang zou kunnen brengen (Lees: De F1-vlaggen uitgelegd). Rijders moeten dan de pits binnenkomen, zelfs als het team dit niet nodig vindt. Het hoeft geen uitleg dat een ongeplande pitstop een race helemaal in het honderd kan doen lopen.

Het overkwam Haas-rijder Kevin Magnussen tijdens het voorbije seizoen een aantal keer. Zo kreeg de Deen tijdens de GP’s van Canada, Hongarije en Singapore een zwart-oranje vlag omdat er schade was aan de endplates van zijn voorvleugel. Of die schade erg genoeg was om hem de pits in te laten komen is uiteraard voer voor discussie.

Tijdens de GP van de Verenigde Staten mocht Fernando Alonso wel de race uitrijden met gelijkaardige schade maar volgde er een bestraffing na de race. Die werd achteraf teruggedraaid maar Haas was het niet eens met de initiële beslissing dat Alonso geen zwart-oranje vlag te zien had gekregen.

Vorige week liet Tombazis weten dat een incident met Tsunoda in Azerbeidzjan een verandering had betekend in de manier waarop de zwart-oranje vlag gebruikt wordt.

“We hadden een situatie in Bakoe waar een auto mocht doorrijden met schade waarmee hij eigenlijk niet had mogen mee doorgaan,” legde Tombazis uit. Een van de AlphaTauri’s reed rond met schade aan de achtervleugel die gerepareerd was met tape, dat was een grote fout.”

“Ik denk dat er daardoor een beetje een overreactie ontstond waarbij we auto’s onveilig begonnen te verklaren, zelfs als ze op de limiet zaten. We gingen dus de verkeerde kant uit en hebben na de VS wat corrigerende maatregelen genomen.”

Tombazis neemt de wedstrijdleiding in bescherming door te stellen dat het niet gemakkelijk is om in te schatten of schade al dan niet problematisch is.

“Het is moeilijk,” beweerde hij. “Een auto met ernstige structurele schade, zoals Hamilton in Singapore bijvoorbeeld toen zijn vleugel over de vloer schraapte, zouden we nog steeds zwart-oranje vlaggen.”

“Maar in negenennegentig procent van de gevallen brengen de teams de auto’s toch zelf binnen, dus dat maakt ingrijpen overbodig”, voegde hij eraan toe. “De teams zijn over het algemeen behoorlijk verantwoordelijk.”

En hij accepteerde dat het gebruik van de vlag op Magnussen voor relatief kleine schade niet meer zou gebeuren nu de regels opnieuw zijn aangepast.

“We zouden er geen laten zien voor een wankele voorvleugel,” erkende hij. “We hebben het geanalyseerd en een beetje overdreven.”