De FIA moet ingrijpen: “Wat is een betrouwbaarheidsprobleem en waarmee verbeter je de prestatie van je motor?”

Alpine F1 team
Alpine F1 team

Momenteel geldt er een motorbevriezing in de Formule 1. Dat houdt in dat motoren enkel mogen aangepast worden om de betrouwbaarheid te verbeteren maar tegelijkertijd schuilt daarin ook het gevaar dat er op die manier een verdoken verbetering van de prestaties plaatsvindt.

“Ik denk dat wat de FIA en de motorfabrikanten in 2022 hebben toegepast redelijk goed was,” aldus Bruno Famin, hoofd van de motorafdeling bij Renault, volgens ‘Autosport’. “Het was op zijn minst transparant, iedereen wist welke verzoeken de anderen indiende, dat is zeer goed. De FIA heeft dat goed gemanaged.”

“De FIA was in 2022 redelijk tolerant wat betreft betrouwbaarheidsproblemen. Ik denk dat dit redelijk normaal was want iedereen werd met betrouwbaarheidsproblemen geconfronteerd.”

“Niet alleen wij ondervonden problemen, er werden immers tientallen aanvragen ingediend door andere motorfabrikanten. Iedereen werd door zo’n problemen getroffen.”

Volgens Famin zou de FIA komend seizoen wel eens strenger kunnen gaan optreden. Het overgangsjaar 2022 is immers voorbij, al blijft het ook een grijze zone wat nu wel een betrouwbaarheidsprobleem is en wat niet.

“Ik verwacht echter dat de FIA wat strenger zal zijn, al heb ik daar geen concrete informatie over,” aldus Famin.

“Wat is een puur betrouwbaarheidsprobleem? Het is een vraag waarop we geen antwoord hebben want een betrouwbaarheidsprobleem kan immers veroorzaakt worden door een mogelijke stap vooruit op het vlak van performance. De limieten zijn niet altijd duidelijk afgelijnd.”

“Wanneer je zoals ons in 2022 een probleem hebt met de waterpomp dan is het volgend mij redelijk duidelijk, dat is puur een betrouwbaarheidsprobleem. Je kan niets aan performance winnen door een andere soort waterpomp te monteren.”

“Maar wanneer je het materiaal van de pistonringen verandert dan heb je iets dat sterker kan zijn, dat steviger kan ‘slaan’, dan heb je een betere performance. Maar waar ligt de limiet? Dat is niet voor de hand liggend.”

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner
Sale Solden 2023Sale Solden 2023
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Sale Solden 2023Sale Solden 2023