De FIA vond het niet nodig om teams te waarschuwen voor nieuwe ‘asfaltlaag’: na vijf jaar afwezigheid kon een beetje onvoorspelbaarheid er nog wel bij in China

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Noch de F1-teams, noch de bandenleverancier Pirelli werden geïnformeerd door de FIA over de ‘geverfde’ oppervlaktebehandeling van het asfalt op het Shanghai International Circuit.

De GP van China staat sinds dit jaar terug op de kalender, eindelijk zullen velen onder ons wel eens gedacht hebben. De F1-teams en Pirelli werden bij aankomst op woensdag verrast door het zichtbaar andere baanoppervlak.

Voor de rijders leek het alsof de baan ‘geverfd’ was maar in werkelijkheid bleek het om een oppervlaktebehandeling met vloeibare bitumen te gaan die de degradatie van het oude asfalt moet helpen verminderen. 

De baan ziet er dus effectief anders uit als voorheen maar het heeft ook een effect op het gripniveau. Er wordt niet veel gereden op het circuit in Shanghai maar er zijn al op bepaalde plekken bitumen weggesleten wat het gripniveau niet bevordert. 

De FIA informeert normaal gezien de teams en Pirelli over materiële wijzigingen op het circuit maar deze kennisgeving is niet mee opgenomen in de documenten die naar de teams en naar Pirelli werden gestuurd voorafgaand aan de race. Bovendien stuurt Pirelli normaal gesproken ingenieurs voorafgaand aan een F1-weekend reeds naar het circuit om up-to-date gegevens over de omstandigheden op het circuit te leveren. Ook dat is deze keer niet gebeurd omdat Pirelli geen personeel daarvoor vrij had om dit te doen. 

“We kregen geen enkele indicatie, dus we waren ook verrast”, aldus Simone Berra, hoofdingenieur bij Pirelli. “We merkten het op woensdag toen we de gebruikelijke baaninspectie deden, het was vrij duidelijk dat deze ondergrond compleet anders was dan de oude.”

F1-racedirecteur Niels Wittich gaf uiteindelijk toe dat hij wel op de hoogte was maar dat hij het niet nodig vond om daarover info te verstrekken. Volgens Wittich bracht het geen verandering aan het prestatieniveau op het circuit. 

Op de vraag wat er mis is gegaan met de communicatie over deze kwestie zei Berra het volgende: “Ik denk dat je het aan de FIA moet vragen, maar het is geen baanverandering die opnieuw moet worden gehomologeerd, of moet worden gecontroleerd door de FIA.”

“We moeten er nu ook weer niet het einde van de wereld van maken. Tijdens de enige oefensessie dit weekend verbeterde het gripniveau na een aantal ronden en was het over het algemeen een normale sessie.”

Het probleem met de oppervlaktebehandeling zal in 2025 reeds verdwijnen. Het circuit zal deze zomer voorafgaand aan de race van volgend jaar een volledige vernieuwing van het oppervlak uitvoeren.

Geschreven door Vincent Bogaerts