“De Formule 1 is jammer genoeg wat te traag momenteel”

Na afloop van de eerste wintertest in Jerez worden ondertussen de eerste conclusies getrokken. Daarbij zijn de F1-piloten vooral van mening dat de nieuwe F1-bolides iets te traag zijn.
image
Nog voor de eerste wintertest in Jerez waren er heel wat speculaties over de nieuwe F1-bolides en vooral het effect van de nieuwe V6-turbomotoren op de snelheid van de wagens en het motorgeluid. Er werd immers wat gevreesd dat de Formule 1 te traag zou worden door de introductie van de V6-motoren alsook dat de Formule 1 een deel van haar charmes zou verliezen door het nieuwe motorgeluid.

Dat laatste lijkt al bij al nog mee te vallen maar ook bij de F1-piloten heerst de perceptie dat de nieuwe F1-bolides aan de langzame kant zijn. Het probleem zou daarbij niet de nieuwe motoren zijn maar vooral de snelheid die voorlopig met de nieuwe wagens gehaald wordt in de bochten.

De voorbije jaren werd de eerste wintertest bijna steeds op het circuit van Jerez verreden. Dat zorgt ervoor dat we over het nodige cijfermateriaal beschikken om vergelijkingen te maken voor de voorbije vijftien jaar. Enkel in 2002 vond de eerste wintertest niet plaats in Jerez. Opvallend daarbij is dat de besttijd van de eerste testweek dit jaar opmerkelijk trager is dan de voorbije jaren. Kevin Magnussen reed een besttijd van 1’23″276 terwijl de rondetijden de voorbije jaren meestal rond één minuut en zeventien seconden lagen. In de absolute topperiode werd er zelfs nog eens seconde sneller gereden tijdens de eerste wintertest.

Opvallend is ook dat deze besttijd van Magnussen zelfs een halve seconde sneller is dan de tweede snelste tijd die werd gereden door Felipe Massa, anders was het verschil met de voorbije jaren zelfs nog veel groter geweest.

Ook de F1-piloten vinden dat de wagens dus iets te traag zijn maar zijn we de voorbije seizoenen niet simpelweg verwend geweest wat rondetijden en intrinsieke snelheid betreft tijdens de eerste wintertest in Jerez. Algemeen is geweten dat er nog heel wat progressie wordt geboekt tussen die eerste wintertest en de eerste race van het seizoen. Bovendien is 2014 een jaar waarin er enorm veel wijzigingen zijn, de meest ingrijpende wijzigingen in jaren zelfs.

Wanneer rijders ervaren dat ze zogezegd tragere rondetijden neerzetten tijdens de eerste wintertest betekent dat daarom nog niet dat ze veel trager zijn. We moeten tot begin de jaren 2000 teruggaan om een besttijd terug te vinden van de eerste testweek die zo traag is als momenteel, maar daar komt naar verluidt nog verandering in want de teams zijn nog volop bezig met het verwerken van de eerste echte info van de compleet nieuwe F1-bolides op een echt F1-circuit. Bovendien moeten ze dit jaar rekening houden met de ingrijpende reglementswijzigingen.

“We hebben zo’n 20 tot 30 procent aan downforce verloren en de banden zijn veel harder. Dat maakt het moeilijker. Het is ook jammer want het zorgt ervoor dat de Formule 1 wat te traag is,” zei Adrian Sutil naar aanleiding van de eerste wintertest. De Duitser liet echter ook al weten dat hij verwachte dat de F1-bolides tegen het einde van het seizoen zo’n vier seconden per ronde sneller zullen worden.

Ook andere rijders deelden reeds hun mening over hun ervaring met de snelheid die ze ervaren. Zo zeggen rondetijden volgens Fernando Alonso niet alles. De nieuwe bolides vormen een serieuze uitdaging en dat maakt het ook leuk om ermee te rijden.

“Op fysiek vlak is het niet hetzelfde. Deze wagens zijn op dat vlak eenvoudiger dan daarvoor. De krachten en snelheid die je ervaart in de bochten zijn minder maar er zijn meer parameters die je onder controle moet houden, er zijn meer knopjes op het stuur,” aldus Alonso. “Ik heb echter ook al met karts gereden die een stuk trager zijn dan F1-bolides en waarin ik meer gezweet heb en toch plezier heb beleefd.”

“Zo lang je op de limiet rijdt dan doet de rondetijd er minder toe, zeker vanuit een emotioneel standpunt. Het is dan nog steeds enorm leuk om met de wagen te rijden,” besluit de Spanjaard.

Hieronder een overzicht van de absoluut snelste rondetijd die de voorbije jaren werd neergezet tijdens de eerste wintertest in Jerez:
2014: 1’23″276
2013: 1’17″879
2012: 1’17″613
2011: 1’19″832
2010: 1’19″583
2009: 1’17″472
2008: 1’19″132
2007: 1’19″183
2006: 1’16″504
2005: 1’16″043
2004: 1’16″074
2003: 1’18″486
2002: * eerste test niet in Jerez
2001: 1’23″159
2000: 1’24″344
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}