De GP van België historisch: Deel 3: Zolder

Na het sluiten van Spa-Francorchamps omwille van de bouw van een nieuw circuit werd in 1972 uitgeweken naar een volledig nieuw circuit in Nijvel. Aangezien een wisselwerking met Circuit Zolder geregeld werd, was het in 1973 de beurt aan de Limburgse omloop om de Formule 1 te ontvangen. Na de tweede en meteen ook laatste editie van de GP van België in Nijvel mocht Zolder vanaf 1975 elk jaar de de race organiseren, in afwachting van het nieuwe circuit van Spa-Francorchamps. De boordcamera van Nicky Lauda geeft ons een idee van de layout van het circuit tijdens de GP van België in 1978.

Het heeft echter niet veel gescheeld, of de eerste F1-race kwam er niet. Het asfalt bleek de krachten van de Formule 1 niet aan te kunnen, waardoor in allerlaatste instantie de nodige aanpassingen moesten aangebracht worden. In 1983 werd het nieuwe circuit in Francorchamps geopend voor de Formule 1, waardoor de Belgische GP het jaar nadien voor het laatst georganiseerd werd op circuit Zolder.

Het Circuit van Terlaemen verwierf vooral bekendheid door het dodelijke ongeval van Gilles Villeneuve in ’82. De Canadees knalde tijdens zijn ultieme snelle ronde in de kwalificaties achterop de wagen van Jochen Mass, die zich in zijn uitloopronde bevond. Villeneuve werd zelfs uit zijn Ferrari gekatapulteerd. De hulpdiensten probeerden de Canadees nog wel te reanimeren, maar hij overleed later op de avond toch in het ziekenhuis in Leuven.

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}