De Schumacher saga deel 1: de beginjaren

“Dank u Bertrand Gachot voor al die mooie jaren”. Dat moest er eigenlijk op de T-shirts hebben gestaan die zondag bij de laatste race van Schumacher. Jordan-rijder Bertrand Gachot verloor even het noorden tijdens een autorit door Londen in 1991. Hij kreeg ruzie met een taxichauffeur in het hectische Londense verkeer en verloor zijn zelfbeheersing. Hij pakte een busje pepper-spray en spoot in de ogen van de taxichauffeur. De Engelse politie tilde niet licht aan de zaak en Gachot ging in voorhechtenis de gevangenis in. Niets mocht baten, hij kwam niet vrij voor de GP van België. Opeens zat Jordan met één rijder te kort.

Het Jordan team boerde goed in 1991. De wagens reden geregeld in de punten en bikkelden soms om podiumplaatsen. De Duitse manager Willi Weber verloor dan ook geen seconde de tijd en contacteerde Eddy Jordan. Dit was dé kans voor zijn protégé: Michael Schumacher. Duits F3 kampioen en lid van het Mercedes Junior Team bij de Prototypes. Een team dat goed op weg was om de wereldtitel bij de merken te behalen met de Sauber Mercedes Groep C wagens. In allerijl werd Schumacher uitgenodigd op Silverstone voor een test met de Jordan reservewagen. Men drukte hem op het hart ervaring op te doen en vooral geen risico’s te nemen. De omstandigheden op Silverstone waren goed en binnen enkele rondes reed Schumacher betere tijden dan de vaste piloot De Cesaris. Schumacher drift door de chicane alsof hij wekelijks een F1 bestuurt. Het team besloot hem binnen te halen en hem te zeggen het kalm aan te doen. Schumacher was verrast. Willi Weber vertelt: “Hij begreep niet wat het probleem was. Neen, hij nam geen risico’s, hij vond zelfs dat de wagen perfect aanvoelde. Hij had de volledige controle.” Het Jordan team bleef verbaasd achter.

Spa-Francorchamps, België. Tijdens de trainingen zit De Cesaris te mokken tegen zijn ingenieur. De wagen voelt niet goed aan, overstuur in Pouhon. Zeker moet die nieuwe, Schumacher, dat ook voelen? “Ja”, antwoord Michael, “maar ik heb dan gewoon de zesde versnelling gekozen en met de linkervoet wat geremd en heel de zaak liep stabiel”. Probleem nummer 2 voor De Cesaris: die bult midden in de Blanchimonts. “Ja, er is een bult die de wagen destabiliseert, maar als je gewoon je voet op het gas durft houden dan komt de zaak vanzelf in orde” spelt het groentje Schumacher hun de les.

Bij team Jordan weten ze het: dit wordt een grote rijder. Na de trainingen staat Michael Schumacher 7de bij zijn eerste wedstrijd in de F1. Koppen draaien zich nu al in zijn richting. Bij de start, een zeer rommelige start, verbrandt hij zijn koppeling. Het avontuur is gedaan in enkele honderden meters.

De volgende race in Italië zit Schumacher reeds in de Benetton, onder aanvoering van Flavio Briatore. De gehaaide teammanager Tom Walkinshaw offert graag zijn substituut-rijder Moreno op en zet Jordan een hak. Er is geen waterdicht contract en Weber en Benetton wisselen een substantiële hoeveelheid geld. Jordan stond erbij en moest ernaar kijken. Een onwennige Schumacher blijft vaag: “Er waren enkele punten waarover Eddie Jordan en ik niet akkoord konden gaan. Euhm…waarover ik niet akkoord kon gaan laten we zeggen… Ik had een akkoord met Jordan dat niet goed was voor mij en nu heb ik een akkoord met Benetton dat wel goed is voor mij.” De advocaten regelden de rest, Schumacher reed voor Benetton. In Italië viert Piquet zijn 200ste Grand Prix. Aanvankelijk eist hij de pole op maar even later is het de verbazingwekkende Schumacher die bovenaan de tabellen staat. Als de tenoren (Senna, Mansell, Berger enz…) zich ermee bemoeien zakken de Benettons verder weg op de startgrid maar toch slaagt Schumacher er voor de 2de maal in zijn teamgenoot te overklassen, en met een naam als Piquet is het een teamgenoot die gewicht in de schaal legt! Met uitzondering van de laatste GP in Australië zal Schumacher altijd hoger op de grid staan dan zijn teamgenoot: driedubbel wereldkampioen Piquet!

Benetton blijft het dus voor de jonge Schumacher. Al in 1992 wint hij zijn eerste GP, niet toevallig in Spa. Met een gewaagde bandenkeuze op een halfvochtige piste troeft hij de heersers van zijn tijd af: Senna en Mansell. Zijn stempel heeft hij al gedrukt op de F1: 3de in het WK na de ongenaakbare Williamsrijders Mansell en Patrese, maar wel voor Senna! Hij heeft zelfs nog geen 10 Grand Prix’ gereden als de jonge Duitser al kritiek heeft op Senna tijdens de GP van Brazilië van dat jaar 1992. De Braziliaan was te traag voor Schumacher en de Duitser vond dat hij ‘in de weg had gereden’. Piquet pakt na dat seizoen zijn biezen. De driedubbele wereldkampioen komt er niet meer aan te pas vergeleken met zijn Duitse teamgenoot. Nooit ofte nimmer zal Schumacher nog iets te vrezen hebben van een teamgenoot. In 1993 haalt Benetton een exclusief contract binnen met Ford en de krachtigere HB motoren. Tot nijd van Senna die de 30 pk sterkere motoren aan zijn neus ziet voorbijgaan. Tegen de oppermachtige Williams en de vastberadenheid van een Senna is deze keer geen kruid gewassen maar toch staat hij weer 4de in de eindtabellen van 1993.

En meteen zit hij op de bal in 1994. Senna en Hill worstelen met de nukkige Williams-Renault. Ferrari en McLaren komen niet in het stuk voor en Schumacher trekt de Grote Prijzen naar zich toe: Pacific, Brazilië en de tragische GP’s van Imola en Monaco. Het veroveren van de wereldtitel blijft het hoofddoel van de jonge Duitser. Terwijl de autosportwereld nog rouwt aan het graf van Senna levert hij in Spanje een huzarenstukje af dat zelden gezien is in de F1. Met een versnellingsbak die vastzit in 4de rijdt hij de Benetton Ford naar de overwinning. Maar het verhaal kan geen sprookje blijven. De druk van de strijd om het WK brengt Schumacher in controversiële situaties. Een twijfelachtige seizoensfinale in 1994, waarbij het tot een aanrijding komt met challenger Hill. Een gelijkaardige episode zal er komen in Jerez in 1997, als Schumacher concurrent Villeneuve probeert van de baan te rammen maar zelf in het zand bijt. In 2006 tenslotte zal hij in zijn strijd met Alonso een bedenkelijk manoeuvre uitvoeren in Monaco waarvoor hij een straf oploopt. Een vreemde handelswijze voor een groot kampioen. Want dat is hij.

Na de titel in 1994 haalt hij met Benetton Renault met grote overmacht de titel van 1995 binnen om daarna over te stappen naar het grijze Ferrari. Op dat moment is hij de jongste dubbelkampioen ooit. Als heersend dubbel wereldkampioen komt de Duitser in 1996 toe te Maranello, waar hem de onmogelijke opdracht wacht: voor het eerst sinds 1979 met een Ferrari wereldkampioen worden!
“Dank u Bertrand Gachot voor al die mooie jaren”. Dat moest er eigenlijk op de T-shirts hebben gestaan die zondag bij de laatste race van Schumacher.
a:0:{}
Jordan-rijder Bertrand Gachot verloor even het noorden tijdens een autorit door Londen in 1991. Hij kreeg ruzie met een taxichauffeur in het hectische Londense verkeer en verloor zijn zelfbeheersing. Hij pakte een busje pepper-spray en spoot in de ogen van de taxichauffeur. De Engelse politie tilde niet licht aan de zaak en Gachot ging in voorhechtenis de gevangenis in. Niets mocht baten, hij kwam niet vrij voor de GP van België. Opeens zat Jordan met één rijder te kort.

Het Jordan team boerde goed in 1991. De wagens reden geregeld in de punten en bikkelden soms om podiumplaatsen. De Duitse manager Willi Weber verloor dan ook geen seconde de tijd en contacteerde Eddy Jordan. Dit was dé kans voor zijn protégé: Michael Schumacher. Duits F3 kampioen en lid van het Mercedes Junior Team bij de Prototypes. Een team dat goed op weg was om de wereldtitel bij de merken te behalen met de Sauber Mercedes Groep C wagens. In allerijl werd Schumacher uitgenodigd op Silverstone voor een test met de Jordan reservewagen. Men drukte hem op het hart ervaring op te doen en vooral geen risico’s te nemen. De omstandigheden op Silverstone waren goed en binnen enkele rondes reed Schumacher betere tijden dan de vaste piloot De Cesaris. Schumacher drift door de chicane alsof hij wekelijks een F1 bestuurt. Het team besloot hem binnen te halen en hem te zeggen het kalm aan te doen. Schumacher was verrast. Willi Weber vertelt: “Hij begreep niet wat het probleem was. Neen, hij nam geen risico’s, hij vond zelfs dat de wagen perfect aanvoelde. Hij had de volledige controle.” Het Jordan team bleef verbaasd achter.

Spa-Francorchamps, België. Tijdens de trainingen zit De Cesaris te mokken tegen zijn ingenieur. De wagen voelt niet goed aan, overstuur in Pouhon. Zeker moet die nieuwe, Schumacher, dat ook voelen? “Ja”, antwoord Michael, “maar ik heb dan gewoon de zesde versnelling gekozen en met de linkervoet wat geremd en heel de zaak liep stabiel”. Probleem nummer 2 voor De Cesaris: die bult midden in de Blanchimonts. “Ja, er is een bult die de wagen destabiliseert, maar als je gewoon je voet op het gas durft houden dan komt de zaak vanzelf in orde” spelt het groentje Schumacher hun de les.

Bij team Jordan weten ze het: dit wordt een grote rijder. Na de trainingen staat Michael Schumacher 7de bij zijn eerste wedstrijd in de F1. Koppen draaien zich nu al in zijn richting. Bij de start, een zeer rommelige start, verbrandt hij zijn koppeling. Het avontuur is gedaan in enkele honderden meters.

De volgende race in Italië zit Schumacher reeds in de Benetton, onder aanvoering van Flavio Briatore. De gehaaide teammanager Tom Walkinshaw offert graag zijn substituut-rijder Moreno op en zet Jordan een hak. Er is geen waterdicht contract en Weber en Benetton wisselen een substantiële hoeveelheid geld. Jordan stond erbij en moest ernaar kijken. Een onwennige Schumacher blijft vaag: “Er waren enkele punten waarover Eddie Jordan en ik niet akkoord konden gaan. Euhm…waarover ik niet akkoord kon gaan laten we zeggen… Ik had een akkoord met Jordan dat niet goed was voor mij en nu heb ik een akkoord met Benetton dat wel goed is voor mij.” De advocaten regelden de rest, Schumacher reed voor Benetton. In Italië viert Piquet zijn 200ste Grand Prix. Aanvankelijk eist hij de pole op maar even later is het de verbazingwekkende Schumacher die bovenaan de tabellen staat. Als de tenoren (Senna, Mansell, Berger enz…) zich ermee bemoeien zakken de Benettons verder weg op de startgrid maar toch slaagt Schumacher er voor de 2de maal in zijn teamgenoot te overklassen, en met een naam als Piquet is het een teamgenoot die gewicht in de schaal legt! Met uitzondering van de laatste GP in Australië zal Schumacher altijd hoger op de grid staan dan zijn teamgenoot: driedubbel wereldkampioen Piquet!

Benetton blijft het dus voor de jonge Schumacher. Al in 1992 wint hij zijn eerste GP, niet toevallig in Spa. Met een gewaagde bandenkeuze op een halfvochtige piste troeft hij de heersers van zijn tijd af: Senna en Mansell. Zijn stempel heeft hij al gedrukt op de F1: 3de in het WK na de ongenaakbare Williamsrijders Mansell en Patrese, maar wel voor Senna! Hij heeft zelfs nog geen 10 Grand Prix’ gereden als de jonge Duitser al kritiek heeft op Senna tijdens de GP van Brazilië van dat jaar 1992. De Braziliaan was te traag voor Schumacher en de Duitser vond dat hij ‘in de weg had gereden’. Piquet pakt na dat seizoen zijn biezen. De driedubbele wereldkampioen komt er niet meer aan te pas vergeleken met zijn Duitse teamgenoot. Nooit ofte nimmer zal Schumacher nog iets te vrezen hebben van een teamgenoot. In 1993 haalt Benetton een exclusief contract binnen met Ford en de krachtigere HB motoren. Tot nijd van Senna die de 30 pk sterkere motoren aan zijn neus ziet voorbijgaan. Tegen de oppermachtige Williams en de vastberadenheid van een Senna is deze keer geen kruid gewassen maar toch staat hij weer 4de in de eindtabellen van 1993.

En meteen zit hij op de bal in 1994. Senna en Hill worstelen met de nukkige Williams-Renault. Ferrari en McLaren komen niet in het stuk voor en Schumacher trekt de Grote Prijzen naar zich toe: Pacific, Brazilië en de tragische GP’s van Imola en Monaco. Het veroveren van de wereldtitel blijft het hoofddoel van de jonge Duitser. Terwijl de autosportwereld nog rouwt aan het graf van Senna levert hij in Spanje een huzarenstukje af dat zelden gezien is in de F1. Met een versnellingsbak die vastzit in 4de rijdt hij de Benetton Ford naar de overwinning. Maar het verhaal kan geen sprookje blijven. De druk van de strijd om het WK brengt Schumacher in controversiële situaties. Een twijfelachtige seizoensfinale in 1994, waarbij het tot een aanrijding komt met challenger Hill. Een gelijkaardige episode zal er komen in Jerez in 1997, als Schumacher concurrent Villeneuve probeert van de baan te rammen maar zelf in het zand bijt. In 2006 tenslotte zal hij in zijn strijd met Alonso een bedenkelijk manoeuvre uitvoeren in Monaco waarvoor hij een straf oploopt. Een vreemde handelswijze voor een groot kampioen. Want dat is hij.

Na de titel in 1994 haalt hij met Benetton Renault met grote overmacht de titel van 1995 binnen om daarna over te stappen naar het grijze Ferrari. Op dat moment is hij de jongste dubbelkampioen ooit. Als heersend dubbel wereldkampioen komt de Duitser in 1996 toe te Maranello, waar hem de onmogelijke opdracht wacht: voor het eerst sinds 1979 met een Ferrari wereldkampioen worden!