De tien favoriete F1-bolides van Sebastian Vettel

Sebastian Vettel heeft voor het Duitse Sport Bild zijn tien favoriete F1-bolides op een rijtje gezet.

1. MCLAREN MP4/8 – 1993:
“Mijn absolute lievelingsauto. Het was één van de eerste schaalmodellen die ik had. De McLaren was dat seizoen niet de beste wagen maar toch behaalde Ayrton Senna vijf overwinningen,” aldus Vettel.

2. RED BULL RB6 – 2010:
“Het ultieme wapen, de beste wagen van 2010. Ieder ander resultaat dan het behalen van de titel zou zeer teleurstellend geweest zijn,” zegt Sebastian Vettel over de wagen waarmee hij zijn allereerst titel in de Formule 1 behaalde.

3. RED BULL RB7 – 2011:
“De wagen waarmee ik in 2011 de titel veroverde. Echt een allrounder en hij was bovendien uitermate betrouwbaar. De wagen was op alle vlakken extreem goed en snel”.

4. BRABHAM BT46B – 1978:
“De wagen van Niki Lauda met een grote propeller achteraan. Na de overwinning in Zweden werd de ‘stofzuiger’ verboden.”

5. LOTUS 72 – 1972:
“Prachtig en tragisch tegelijkertijd. Met deze wagen werd Jochen Rindt wereldkampioen. Met deze wagen verongelukte hij echter ook tijdens de oefensessies voor de race in Monza.”

6. FERRARI F2002 – 2002:
“Deze Ferrari was absolute topklasse. Michael Schumacher leek wel met de concurrentie te spelen. Het is dan ook geen wonder dat hij reeds in Frankrijk wereldkampioen werd.” En daarmee heeft Vettel zeker gelijk. De F2002 won 15 van de 19 races waaraan hij deelnam. Zijn eerste race was de derde race van het seizoen 2002 en zijn laatste race was de vierde race van het seizoen 2003. U leest het goed, het was een periode waarin F1-bolides soms nog over twee verschillende seizoenen werden ingezet omdat de reglementering dit toeliet.

7. MCLAREN MP4/13 – 1998:
“Het was het seizoen waarin de gegroefde banden debuteerden, daarom herinner ik mij de wagen ook nog zo goed. Het was één van de wonderbaarlijke auto’s die Adrian Newey gemaakt heeft. Hij leek op het lijf geschreven van Mika Hakkinen.”

8. WILLIAMS FW14 – 1992:
“Nog zo’n fantastische wagen van Adrian Newey. Nigel Mansell werd er met veel overmacht wereldkampioen mee. Hij had geloof ik een actieve ophanging. De wagen leek wel op rails te rijden.” Het was een jaar waarin Williams het kampioenschap domineerde. Riccardo Patrese eindigde na Nigel Mansell immers op de tweede plaats in het kampioenschap.

9. MERCEDES W196 – 1954:
“Een legende. Mercedes keerde terug naar de Grand Prix-racerij. Juan Manuel Fangio werd met de ‘Zilverpijl’ logischerwijze wereldkampioen.”

10. BRABHAM BT52B – 1983:
“Met deze wagen won BMW haar laatste wereldtitel en dit met Nelson Piquet. De wagen zou tijdens de kwalificatie over 1 500 pk beschikt hebben, het was dan ook meer een raket dan een wagen. Ik zou er erg graag mee gereden hebben.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}