Sedert dit seizoen dient elke F1-rijder een bedrag van maar liefst 10.000 euro neer te tellen voor de verlenging van zijn superlicentie. Daar komt nog eens bovenop een bedrag van 2000 euro per behaald punt. Dankzij dit, laat ons zeggen puntensysteem, dient uiteindelijk de rijder die kampioen wordt het hoogste bedrag te betalen. De stijging van deze bedragen wordt geschat op ongeveer 500 tot 600 procent met de bedragen van vorig seizoen, iets waarmee de rijders het niet eens zijn. Tijdens vergaderingen van de zogenaamde GPDA was er al sprake van een mogelijke staking tijdens de Grote Prijs van Silversone.
Fernando Alonso was op één van deze vergaderingen aanwezig en sluit wanneer er geen maatregelen genomen worden een staking niet uit. Alonso zegt dat hij en meerdere andere rijders deze oneerlijke stijgingen niet weten te appreciëren en er dus dringend over gesproken moet worden. Kimi Raikkonen is het daarmee niet eens, daar hij van mening is dat zulke protestacties niet nodig zijn en ten koste zullen zijn van de F1-fans. De Fin hoopt wel op een terugtrekking van de stijging voor de superlicentie.
Vervolgens ziet Mark Webber een staking niet eens vlug gebeuren terwijl ook hij wel vertelt dat hij ontevreden is, net als vele andere rijders. Hij zegt verder dat het de bedoeling moet zijn dat toekomstige rijders niet zomaar een superlicentie kunnen bemachtigen en vervolgens meestrijden op circuits met wagens die anderen in gevaar kunnen brengen. Wel is hij, net als veel andere rijders, van mening dat de licentie voor iedereen even duur moet zijn.
Kubica is momenteel leider in de tussenstand bij de rijders en zegt dat hij, net zoals Lewis Hamilton, in zijn eerste jaar een peperdure rekening zal krijgen voor zijn goede prestaties, iets wat oudere rijders niets kan schelen want deze moeten zelfs niets betalen. Regels dienen voor de Poolse rijder voor iedereen te gelden en dan bekom je een eerlijke sport. Op deze manier zal er ook zeker geen compromis worden gevonden wat betreft een wijziging van de kosten in de F1.
Tot slot liet ook nog Felipe Massa zich eventjes horen inzake dit conflict. Geen staking maar wel een daling van onze kosten voor de licentie waren alvast zijn woorden. Afwachten dus tot de GP van Silverstone en wie weet zullen we daar net als ooit te Indianapolis maar enkele wagens kunnen zien vertrekken. Toen draaide het voor alle duidelijkheid wel om de veiligheid van de banden.