Opinie: Een visie over de toekomst van de F1

Je zou het misschien niet verwachten maar steeds vaker zoeken de huidige F1-rijders het Nascar-gebeuren op. Juan Pablo Montoya en Scott Speed besloten na hun F1-carrière verder te gaan in de Nascar terwijl nu toch ook de huidige piloten hun gezichten er beginnen te tonen. Vlakbij Detroit ligt het zogenaamde Michigan International Speedway circuit waar onlangs ook onze beste Jarno Trulli werd gesignaleerd om zogezegd een bezoekje te brengen aan Montoya.

F1-rijders zouden misschien wel eens ongerust kunnen zijn over hun toekomst want naast Trulli zocht ook David Coulthard niet zo lang geleden het circuit van Dover op. Volgens de Britse media kan dit alles dan ook geen toeval zijn en als je dan ziet hoe de relatie tussen de FIA en de F1 zelf verloopt kan je al vlug net als elk verstandig persoon je conclusies trekken.

Zo vertelde Bernie Ecclestone onlangs nog dat Joodse investeerders zouden willen kappen met het investeren van geld in de Formule 1 omdat ze niet akkoord zijn met het aanblijven van ene Max Mosley. De FIA zou immers enkel geld verdienen dankzij de sport en geen enkele vorm van bijdrage hebben gevormd. Raar maar waar volgens Ecclestone die eigenlijk stiekem gedrag vertoonde tijdens de stemming over Mosley waarvan de uitslag hem ongunstig is geworden.

Vervolgens heb je ieder jaar een wijziging in het regelement dat ervoor zorgde dat inderdaad veel mensen uit je eigen omgeving de beslissing nemen om er niet meer naar te kijken. Als trouwe F1-fan, en ik mag best zeggen dat deze sport voor mij eerder een passie is dan een simpel verzet in het weekend, vind ik de F1 trouwens zelf niet meer de moeite zoals ze er vandaag uitziet. Wedstrijden worden zelfs niet meer op het circuit beslist. Wat er dan wel weer voor zorgt dat ex-rijders als Villeneuve plots weer zin krijgen in de sport.

De tijden dat we een 3.0 in V10-vorm zagen verschijnen zijn lang voorbij en velen vinden net als ik dat de F1 nog altijd de allerhoogste fase van de autosport moet zijn, iets wat al even zeker niet meer het geval is wat betreft het vermogen. Iedereen die wat kan surfen op het net komt binnen de 10 minuutjes uit op andere wagens met meer paardenkrachten waarvoor je meer rijderskwaliteiten moet bezitten dan momenteel in de Formule 1. Wat zou een Hamilton of Alonso toch beginnen tegen een Shelby die wat besleuteld werd.

Het wordt hoog tijd dat de FIA en Ecclestone de sport weer aangenaam maken en dat doen ze in eerste plaats door overeen te komen. Tenzij sommigen weten dat ze aan het einde van hun levensverhaal gekomen zijn en weldra de sport samen met zich wensen af te sluiten. Dat kan wel eens zijn want dat is de mentaliteit soms van de hoogste tak in de boom waarvoor wij allen misschien maar kleine en eenvoudige blaadjes zijn. Ik hoop alvast dat mijn passie niet zal ten onder gaan aan discussies over geld, want we mogen ook niet vergeten dat daarom elke oorlog ook al draait in deze wereld.
Je zou het misschien niet verwachten maar steeds vaker zoeken de huidige F1-rijders het Nascar-gebeuren op. Een eenmalig gebeuren, of wordt het steeds meer een tendens?
a:0:{}
Juan Pablo Montoya en Scott Speed besloten na hun F1-carrière verder te gaan in de Nascar terwijl nu toch ook de huidige piloten hun gezichten er beginnen te tonen. Vlakbij Detroit ligt het zogenaamde Michigan International Speedway circuit waar onlangs ook onze beste Jarno Trulli werd gesignaleerd om zogezegd een bezoekje te brengen aan Montoya.

F1-rijders zouden misschien wel eens ongerust kunnen zijn over hun toekomst want naast Trulli zocht ook David Coulthard niet zo lang geleden het circuit van Dover op. Volgens de Britse media kan dit alles dan ook geen toeval zijn en als je dan ziet hoe de relatie tussen de FIA en de F1 zelf verloopt kan je al vlug net als elk verstandig persoon je conclusies trekken.

Zo vertelde Bernie Ecclestone onlangs nog dat Joodse investeerders zouden willen kappen met het investeren van geld in de Formule 1 omdat ze niet akkoord zijn met het aanblijven van ene Max Mosley. De FIA zou immers enkel geld verdienen dankzij de sport en geen enkele vorm van bijdrage hebben gevormd. Raar maar waar volgens Ecclestone die eigenlijk stiekem gedrag vertoonde tijdens de stemming over Mosley waarvan de uitslag hem ongunstig is geworden.

Vervolgens heb je ieder jaar een wijziging in het regelement dat ervoor zorgde dat inderdaad veel mensen uit je eigen omgeving de beslissing nemen om er niet meer naar te kijken. Als trouwe F1-fan, en ik mag best zeggen dat deze sport voor mij eerder een passie is dan een simpel verzet in het weekend, vind ik de F1 trouwens zelf niet meer de moeite zoals ze er vandaag uitziet. Wedstrijden worden zelfs niet meer op het circuit beslist. Wat er dan wel weer voor zorgt dat ex-rijders als Villeneuve plots weer zin krijgen in de sport.

De tijden dat we een 3.0 in V10-vorm zagen verschijnen zijn lang voorbij en velen vinden net als ik dat de F1 nog altijd de allerhoogste fase van de autosport moet zijn, iets wat al even zeker niet meer het geval is wat betreft het vermogen. Iedereen die wat kan surfen op het net komt binnen de 10 minuutjes uit op andere wagens met meer paardenkrachten waarvoor je meer rijderskwaliteiten moet bezitten dan momenteel in de Formule 1. Wat zou een Hamilton of Alonso toch beginnen tegen een Shelby die wat besleuteld werd.

Het wordt hoog tijd dat de FIA en Ecclestone de sport weer aangenaam maken en dat doen ze in eerste plaats door overeen te komen. Tenzij sommigen weten dat ze aan het einde van hun levensverhaal gekomen zijn en weldra de sport samen met zich wensen af te sluiten. Dat kan wel eens zijn want dat is de mentaliteit soms van de hoogste tak in de boom waarvoor wij allen misschien maar kleine en eenvoudige blaadjes zijn. Ik hoop alvast dat mijn passie niet zal ten onder gaan aan discussies over geld, want we mogen ook niet vergeten dat daarom elke oorlog ook al draait in deze wereld.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print