Dubbeloverwinning voor Jaguar tijdens eerste Formule E-race in Berlijn, frustrerende crash voor Stoffel Vandoorne

Jaguar Racing
Jaguar Racing

Tijdens de eerste van twee Formule E-races in Berlijn zagen we maar liefst acht verschillende rijders aan de leiding rijden. Dat is een record, net als de maar liefst 23 leiderswissels. Uiteindelijk was het Mitch Evans die wist te zegevieren, voor Sam Bird en Maximilian Günther. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne moest opgeven na een crash.

Twee races in Berlijn maar niemand die echt aan de leiding wilde rijden, althans niet tot het overschrijden van de finish. Voorafgaand aan de race viel bij de meeste rijders te horen dat het aan de leiding rijden tijdens de beginfase van de race erg veel energie zou kosten en daardoor niet echt gewenst was.

Sebastien Buemi startte van op de pole maar het was meteen duidelijk dat niemand echt de leiding in de race op zich wou nemen. Des te opvallender was het dan ook dat Dan Ticktum bij de start naar voor schoot en de drie wagens voor hem passeerde. Bij de eerste mogelijkheid om de attack mode te benutten besloten ze bij het team om Ticktum dat te laten doen waardoor hij de leidersplaats inleverde.

Sam bird kwam daardoor ongewild aan de leiding en ook hij besloot vervolgens de attack mode te gebruiken, waardoor Ticktum opnieuw aan de leiding kwam. Ticktum gebruikte door zijn leidersplaats en de specifieke karakteristieken van het circuit naar eigen zeggen te veel energie en we kregen vervolgens een ietwat vreemde race waarbij rijders elkaar constant afwisselden aan de leiding van de race.

In ronde twaalf kregen we gelukkig een safety car-fase waardoor het schabouwelijk schouwspel van bewuste wissels aan de leiding van de race even doorbroken werd. René Rast had immers Sette Camara aangetikt en er belandden toen enkele afgebroken vleugels op de baan. Na de herstart kregen we echter opnieuw de ene na de andere wissel aan de leiding van de race.

We kregen echter een tweede safety car nadat Dan Ticktum Stoffel Vandoorne in de muur duwde. Niet alleen Ticktum en Vandoorne moesten daardoor opgeven, ook Jake Hughes en Norman Nato werden het slachtoffer van Ticktum zijn manoeuvre. Frustraties bij Vandoorne die niet alleen over de boordradio geuit werden maar ook na het uitstappen volgde nog een stevige discussie met Ticktum.

Opnieuw vonden er na de herstart heel wat wissels aan de leiding van de race plaats. De twee Jaguar-rijders hadden er zo’n vijftien ronden voor het einde van de race echter genoeg van en ze besloten om richting de eerste posities van de race te rijden. Vanaf dan werd er daadwerkelijk om de leiding in de race gestreden.

Tegen het einde van de race zagen we een gefrustreerde Jake Dennis, die niet voorbij de langzamere Maserati’s geraakte, te opportunistisch een bocht ingaan. Het resultaat was een opgave voor hemzelf en Antonio Felix da Costa. Door de safety car-fases kregen we enkele extra ronden en uiteindelijk was het Mitch Evans die richting de overwinning reed. Sam Bird maakte er voor Jaguar een mooie allereerste dubbeloverwinning in de Formule E van. Maximilian won de strijd van Buemi voor de laatste podiumplaats. Morgen volgt nog een tweede race in Berlijn.