Exclusief interview met Bas Leinders

Het seizoen 2009 komt steeds dichterbij. De meeste teams presenteerden reeds hun nieuwe bolides en het is afwachten hoe de nieuwe reglementen het veld door elkaar zullen schudden.

Om toch al enig inzicht te verwerven over het nieuwe seizoen konden we opnieuw rekenen op een echte F1-kenner, voormalig Formule 1 test- en reservepiloot bij Jordan en Minardi en co-commentator bij de F1 uitzendingen van de RTBF, Bas Leinders.

Het interview:

De eerste wagens voor het seizoen 2009 zijn gepresenteerd. Veel fans zijn het nieuwe uiterlijk van de bolides nog niet gewoon. Wat vind jij er van? Zal die brede voorvleugel voor meer ongevallen zorgen?

“Het is inderdaad even wennen aan die nieuwe look, maar dat zal uiteindelijk wel snel gaan. Die uiterst brede voorvleugel gaat wel extra problemen opleveren tijdens de start van een race. Men zag al vaak dat een rijder moest pitten omdat zijn neus geraakt was en dat zal toch vaker gaan gebeuren.”

Kan je aan de hand van de commentaren tijdens de persvoorstellingen en de eerste testen al opmaken welk team er het best voorstaat? Waag je je al aan een pronostiek?

Het is nog een beetje te vroeg om al te weten welke wagen zal gaan presteren. Het concept is zo nieuw dat de teams zelf nog niet goed weten welke resultaten ze moeten verwachten, Kers zal ook een relatief grote invloed hebben, het team dat het snelst die technologie onder de knie zal krijgen zal een grote voorsprong kunnen opbouwen in de eerste helft van het seizoen, zij kunnen dan ook beginnen te werken om het systeem kleiner en lichter te maken want daar zitten ook nog verschillende tienden van seconden in.

Ron Dennis kondigde aan dat hij in 2009 niet langer de teambaas zal zijn bij Mclaren. Martin Withmarsh neemt zijn plaats over. Denk jij dat deze verandering gevolgen zal hebben voor de prestaties van het team?

“Dit zal in geen geval een invloed hebben op de resultaten. Ron Dennis zal nog altijd actief blijven binnen de McLaren groep en zal dus ook betrokken blijven bij de belangrijke beslissingen en vooral niet vergeten dat Martin (Withmarsh nvdr.) enorm veel ervaring heeft aan de zijde van Ron Dennis. Toen ik in 1998 een race voor het McLaren F3000 team heb gereden, had hij binnen het F1 team al enorm veel te zeggen en werden er zonder hem nauwelijks beslissingen genomen en ondertussen zijn we tien jaar verder en zal die verhouding alleen maar in positieve zin zijn geëvolueerd.”

Kimi Raikkonen zal het in 2009 veel beter moeten doen dan vorig jaar. Hij gaf aan het begin van de winter aan gemotiveerder dan ooit te zijn en hij zou extra veel gaan testen. Geloof je hem? Kan hij terugkeren naar zijn niveau van 2007?

“Natuurlijk kan hij terug komen op het hoogste niveau, het was vooral de manier waarop de Ferrari reageerde die de Fin niet aanstond. Hij heeft het altijd al moeilijk gehad met onderstuur, moest Massa niet zo snel zijn geweest met die wagen dan hadden ze bij Ferrrari waarschijnlijk een iets andere koers gevaren in de ontwikkeling van de wagen tijdens het seizoen. De nieuwe reglementen zouden er wel eens voor kunnen zorgen dat de wagens vooral overstuurd zullen zijn en dat is in het voordeel van Rai