Extra beveiliging voor marshalls tegen KERS

De FIA wil een extra beveiliging inbouwen voor de stewards die uitgevallen wagens die het Kinetic Energy Recovery System (KERS) gebruiken, moeten verplaatsen.

Bij BMW heeft men al bewezen dat het nieuwe KERS-systeem gevaarlijk kan zijn want tijdens een eerste test met het systeem geraakte al meteen een medewerker verwond door een elektrische schok na het aanraken van de bolide. De FIA wil dat marshals niet hetzelfde gaan meemaken tijdens een race en daarom zou men de wagens, die gebruik maken van het systeem, herkenbaar willen maken. De marshals zullen tijdens het evacueren van een wagen eerst moeten controleren of het systeem uitstaat. Indien een lichtje duidelijk maakt dat het systeem niet uit is kan men maar beter van de wagen afblijven.

"Indien een marshal door het systeem getroffen wordt zal hij het vaak niet kunnen loslaten. Om incidenten te vermijden zouden we met lichtjes willen werken zodat men toch eerst kan controleren of het systeem werd uitgezet. Indien dat niet het geval is mag men de wagen niet verplaatsen. Ook gaan we al de marshals van speciale handschoenen voorzien", aldus Charlie Whiting van de FIA.

Onderzoek zou hebben uitgewezen dat het systeem enkele honderden volt kan vrijgeven bij een contact met de wagen. Nu al is een rijder verplicht zijn stuurwiel te monteren na het uitvallen. In 2009 zal deze dus ook KERS moeten uitschakelen alvorens de wagen op het circuit achter te laten.