F1 2014: Review

F1 2014 bevat dan wel alle technische vernieuwingen die het echte F1 seizoen momenteel ook doormaakt, toch is het niet de meest vooruitstrevende game van Codemasters.
image
Dit heeft uiteraard alles te maken met de nieuwe generatie consoles die Sony en Microsoft eind vorig jaar lanceerden. Ook het eerder verschenen Race Driver: Grid had hieronder te lijden. Bij Codemasters is immers al een heel team naarstig aan het werken aan de 2015-uitgave van hun F1-game.

Deze eerste next-gen Formule 1 simulatiegame moet namelijk eerder in het seizoen verschijnen, waarna Codemasters de game wil verbeteren aan de hand van updates op de momenten dat ook de echte teams hun updates meebrengen.

Next-gen verdient dan ook een compleet nieuwe engine. F1 2014 draait immers nog op de EGO-engine, die al gebruikt wordt sinds de allereerste Dirt-rallygame. Maar is F1 2014 dan een slechte game? Absoluut niet, want de game geniet al een degelijke basis, en hoewel deze basis al vijf jaar oud is, blijft het best een vermakelijk spel. Vooral sinds bekend raakte dat de eerste next-gen hardcore racer “Project Cars” werd uitgesteld naar de lente van volgend jaar, zullen nog heel wat consolegamers die hun Playstation 3 of Xbox 360 hebben bijgehouden vele uurtjes kunnen spenderen aan de nieuwste van Codemasters. PC gamers hoeven zich dan weer geen zorgen te maken over al dan niet next-gen.

image

De grootste nieuwigheden van F1 2014 bevinden zich, afgezien van de technische verandering van de wagens, in de keuzes die je krijgt voorgeschoteld. Als je kiest voor de Carrièremodus, krijg je nu de mogelijkheid om de lengte van je seizoenen te bepalen, namelijk zeven, twaalf of de volle negentien races.

Ook de Young Driver Test werd vervangen door een zogenaamde “Evaluation Test”, waarin je vaardigheden als F1-rijder worden getest. Afhankelijk van je resultaat na de test, doet het spel jou een voorstel qua moeilijkheid. Als ervaren F1-gamer kun je deze test evenwel overslaan, en je meteen op de carrière storten. Hierin moet je echter geen keuze meer maken tussen de drie kleinere teams. Dit jaar kun je meteen aan de slag bij teams als Ferrari, Red Bull of Mercedes.

Ook de andere modi blijven aanwezig, op één na. De Classic mode, die werd geïntroduceerd in F1 2013, is er voor deze editie weer uitgehaald. Het is nog niet zeker of deze in F1 2015 al zal terugkeren, maar het is de bedoeling van Codemasters om de Classics in “de toekomst” toch terug in hun F1-games te implementeren.

Zoals eerder vermeld is er voor de rest dus niet veel nieuws te merken aan F1 2014. Grafisch ziet deze game er identiek hetzelfde uit als F1 2013, en ook tijdens de races verandert er zo goed als niets. Jawel, de vervelende stem die je via de boordradio hoort, is nog steeds aanwezig met de soms totaal nutteloze informatie.

Iets wat in het echte F1-seizoen al veel kritiek te verwerken kreeg, kwam er bij de game van Codemasters dan weer niet in. Tijdens de races is het immers niet nodig om op je benzineverbruik te letten. Het enige wat je hoeft te doen, is letten op je “Fuel Mix”, want net zoals bij de vorige F1-titels, kun je de Rich-stand niet de hele tijd gebruiken. Behalve dat, staat het je als gamer vrij om het gas volledig open te zetten en op jacht te gaan naar de snelste tijden.

Al bij al is F1 2014 opnieuw een zeer vermakelijke game die, na het mindere F1 2013, toch een waardig afscheid biedt voor de Playstation 3 en Xbox 360 wanneer het F1-games betreft. F1 2014 krijgt van ons dan ook een zeer verdienstelijke 7/10.

a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:15:”F12014Cover.jpg”;}
F1 2014 bevat dan wel alle technische vernieuwingen die het echte F1 seizoen momenteel ook doormaakt, toch is het niet de meest vooruitstrevende game van Codemasters.