Door enkele veranderingen in het technisch reglement zal de taak van Grand Prix-piloten er niet gemakkelijker op worden. Het merendeel van de piloten zijn het er over eens; ze zijn niet tevreden met de overvloed aan parameters die moeten worden gecontroleerd en behandeld worden tijdens het rijden.
Een F1 stuur was tot nu toe al het toonbeeld van spitstechnologie, met talloze mogelijke afstellingen, en in 2011 komen daar nog eens twee, heel belangrijke systemen bij…
KERS, dat de piloten de mogelijkheid biedt om tijdens het rijden gedurende enkele seconden een 80 pk meer te benutten, zal op belangrijke momenten en plaatsen op het circuit moeten worden gebruikt, evenals de beweegbare achtervleugel, dewelke enkel op welbepaalde zones op het circuit kan worden benut.
Al deze parameters beheren aan duizelingwekkende snelheden blijkt steeds ingewikkelder te worden. “Er is al zoveel in de gaten te houden, maar je mag niet vergeten dat we ook nog de wagens moeten besturen” zegt Felipe Massa.
“Het probleem is dat je op bepaalde ogenblikken gewoon niet meer naar de baan aan het kijken bent, er is niet één recht stuk meer waar je niet de ene of andere knop moet bedienen” voegt Rubens Barrichello er aan toe.
“Het is inderdaad zo dat het merendeel van de piloten het er over eens is dat het complexe stuur wel eens voor gevaar zou kunnen zorgen” verklaart de regerend wereldkampioen Sebastian Vettel.
De GPDA (Grand Prix Drivers’ Association) wil de dialoog aangaan met de FIA om de problematiek aan te kaarten. Even werden er geruchten de wereld ingestuurd dat de piloten van plan waren om te gaan staken, maar Vettel ontkent dat het zo ver zou komen.
“Wat nu belangrijk is , is dat de piloten een gemeenschappelijk standpunt naar voor brengen. Als we allemaal akkoord zijn over dit item, dan kunnen we genoeg gewicht in de weegschaal leggen om veranderingen teweeg te brengen. Maar we streven naar een goede oplossing voor alle partijen, zowel voor de piloten als voor de FIA” luidde het volgens Vettel.
Over enkele dagen zullen we het antwoord op de vraag krijgen of de piloten nu al dan niet overwerkt raken in hun cockpit.
Geschreven door Bart Termote
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}