F1-piloten stellen het verbod op bandenwarmers en ‘duurzame oplossing’ in vraag

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Onder het mom van duurzaamheid wordt een verbod geopperd voor bandenwarmers in de Formule 1, maar de rijders zijn meer te vinden voor efficiënter materiaal.

De twee producenten van bandenwarmers in de Formule 1, het Duitse KLS en het Britse MA Horne, doen er alles aan om zo efficiënt mogelijk om te springen met de energie. Maar toch is het energieverbruik één van de hoofdredenen om het gebruik van bandenwarmers af te schaffen in de F1. 

De rijders zijn daar niet voor te vinden en de plannen om het gebruik ervan af te voeren tegen 2024 gaat al niet door maar Pirelli test verder met het het verbod in het achterhoofd als ze ook van 2025 tot 2028 nog bandenleverancier van de F1 zouden zijn.

George Russel liet in zijn hoedanigheid van voorzitter van de Grand Prix Drivers’ Association (GPDA) weten dat er evenveel energie zou kunnen bespaard worden als men de lichten van de hospitality in de paddock zou uitschakelen ‘s nachts. Maar de FIA vond dat er een globaal signaal moet gegeven worden en daar kan Russell zich uiteindelijk ook wel in vinden.

“Ik denk dat er op het gebied van duurzaamheid nog zoveel moet gebeuren op alle fronten,” aldus Russell tegenover ‘Autosport.’ “Er liggen overal kansen, van het energieverbruik in de garages, de hospitality’s, vrachtvervoer over de hele wereld.”

“Ik denk dat we bij Mercedes ongelooflijk goed werk hebben geleverd door de grenzen te verleggen en echt toonaangevend te zijn op dat gebied met de biobrandstoffen die we bijvoorbeeld in de trucks in Europa gebruiken.”

“Het is duidelijk dat het verwijderen van bandenwarmers een belangrijk onderwerp is voor de toekomst. Ik denk dat een aantal rijders het gevoel heeft dat het voor de bandenfabrikanten erg moeilijk is om dit voor elkaar te krijgen als je een auto hebt met 1 000 pk en de downforce die we hebben om te concurreren zonder bandenwarmers – op het randje van gevaarlijk.”